Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes ziet af van Red Bull-protest en vertrouwt op FIA

Nadat beide partijen twee weken met modder hadden gegooid, leek de bom in Azerbeidzjan te gaan barsten. Uiteindelijk bleef een protest, zowel van Mercedes als van Red Bull, uit. Toto Wolff legt uit waarom.

Na ruim een maand van gerommel lijkt het hele hoofdstuk omtrent de flexibele achtervleugels in de Formule 1 nu eindelijk afgerond te zijn. Mercedes bracht het balletje tijdens het raceweekend in Spanje aan het rollen, waarna de FIA met aangescherpte tests voor de flexibiliteit van achtervleugels kwam. Die zouden echter pas tijdens het raceweekend in Frankrijk ingaan, tot onvrede van Mercedes en ook klantenteam McLaren. Toto Wolff liet tijdens het raceweekend in Monaco doorschemeren dat een protest daardoor erg reëel was, waarna Red Bull meteen terugsloeg en liet weten in protest te gaan tegen de voorvleugel van Mercedes als zij een protest aan zouden tekenen tegen de achtervleugel van Max Verstappen en Sergio Perez. Het bleken uiteindelijk alleen maar woorden te zijn, want de daden bleven uit. Mercedes ging keihard op haar bek in Azerbeidzjan, door op zeldzame wijze 0 punten te scoren tijdens een raceweekend. Red Bull breidde haar voorsprong in het kampioenschap uit met 25 punten, nadat Perez als eerste over de lijn kwam. Een ideaal moment om in protest te gaan, zodat Mercedes haar schade beperkt zou kunnen houden, maar het bleef stil in de paddock op zondagavond na de race. Geen protest, geen onderzoek, niets. Het circus reist over twee weken gewoon af naar Frankrijk, waar de te flexibele achtervleugels bij Red Bull als het goed is zullen zijn vervangen door nieuwe versies. In gesprek met het Duitse Sky Sport vertelt Wolff waarom zijn team er van af heeft gezien om in protest te gaan. "Het hele onderwerp, de hele achtervleugelsaga is gewoon zeer irritant geworden. We willen Perez er na zijn overwinning ook niet 'uit protesteren'", zegt Wolff. Hij gaat er van uit dat alles in Frankrijk gewoon opgelost is. "We vertrouwen op de nieuwe tests van de FIA." Want dan zullen er dus nieuwe, strengere tests zijn die de flexibiliteit van de vleugels meten. Het valt nog te bezien of die het gewenste effect hebben, maar daar hoopt de Oostenrijker dus wel op. Of zijn team ook had besloten om niet te protesteren als Verstappen had gewonnen? We zullen het nooit weten.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'