De Grand Prix van Abu Dhabi, en daarmee de wereldtitel werd gewonnen, door Max Verstappen. In de laatste ronde wist de Nederlander Lewis Hamilton in te halen verzekerde zich daarmee van zijn wereldkampioenschap. De Red Bull-coureur heeft de titel verdiend door zijn rijkunsten dit seizoen, maar ook teamgenoot Sergio Perez heeft zijn bijdrage geleverd. Verstappen was er na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi heel duidelijk in. "Zonder Checo was ik nu geen wereldkampioen", riep de Nederlander stellig. RacingNews365 zet alle cruciale prestaties van de Mexicaan op een rijtje en omschrijft in welke races de Mexicaan dit jaar belangrijke punten weghaalde bij Hamilton.
Monaco
Voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco zag het er niet goed uit voor Perez. De Mexicaan kwam in de kwalificatie niet verder dan de negende tijd en startte de race twee plaatsen achter Hamilton, die ook een mindere kwalificatie kende. Teamgenoot Max Verstappen mocht vooraan starten en reed eigenlijk onbedreigd naar de overwinning toe. Voor Perez was het zaak om de schade te beperken en dat deed de Red Bull-coureur dan ook uitstekend. Hij slaagde erin om een perfecte strategie van zijn team tot in de puntjes voor hem te laten werken. In het begin van de race was de Mexicaan vooral bezig met het sparen van zijn banden waardoor hij pas laat naar binnen hoefde voor een pitstop. Hierdoor slaagde hij erin om weer voor Hamilton de baan op te komen. Mercedes sukkelde daarentegen met de strategie en Hamilton kreeg zelf de W12 ook niet echt aan de praat. Dat resulteerde erin dat de Brit uiteindelijk als zevende de streep overkwam, dezelfde plaats als waar hij van gestart was. Perez wist zich intussen wel naar voren te rijden. De Mexicaan voerde de strategie van Red Bull perfect uit en werd vierde in Monaco.
Azerbeidzjan
De race erna leek ook de kant van Red Bull op te vallen. Met nog een paar ronden te gaan ging Verstappen aan de leiding van de wedstrijd met teamgenoot Perez achter zich op de tweede plek. Lewis Hamilton reed daar weer achter en kwam niet dichter bij de Mexicaan. De Red Bull-coureur had de snelheid er goed inzitten en wist de hele race voor de Brit te blijven. Het zag er dan ook naar uit dat de Oostenrijkse renstal voor het eerst in jaren weer een één-tweetje achter zijn naam zou kunnen schrijven. Toen gebeurde echter iets wat niemand had verwacht. De linkerachterband van Max Verstappen klapte uit het niets, waardoor de Nederlander met hoge snelheid de muur in ging. Er was veel rotzooi op de baan en de wedstrijdleiding besloot de race stil te leggen. De race werd uiteindelijk hervat met nog twee ronde te gaan. Perez mocht deze herstart vanaf de eerste plek starten met Hamilton naast zich op p2. De Brit wist dat hij bij de start de leiding van de wedstrijd zou moeten grijpen, want de Red Bull was de snellere auto in Bakoe. De Mercedes-coureur maakte echter een fout en tikte het zogenaamde 'Magic'-knopje op zijn stuur aan bij de herstart. Hierdoor schoot Hamilton volledig rechtdoor toen hij wilde remmen voor de eerste bocht en ging Perez als leider de eerste bocht in. De Mexicaan gaf die leiding de laatste ronde niet meer uithanden en wist zo zijn eerste, en tot nu toe enige, overwinning voor Red Bull op zijn naam te schrijven.
Frankrijk
Max Verstappen mocht de Grand Prix van Frankrijk vanaf poleposition startte, maar verloor de leiding al bij de start aan Lewis Hamilton. De Nederlander probeerde daarna Hamilton in te halen en Red Bull besloot een agressieve strategie toe te passen. De Nederlander maakte een extra pitstop voor nieuwe banden met als doel om zo de Brit in te kunnen halen. De Mercedes-coureur kon niet reageren omdat hij dan zijn positie kwijt zou raken aan Sergio Perez. De Mexicaan kon in Frankrijk de snelheid van zijn teamgenoot niet bijbenen, maar was wel snel genoeg om er voor te zorgen dat Hamilton geen pitstop kon maken. De Brit bleef buiten op oude banden en zag Verstappen met rasse schreden dichterbij komen. De Nederlander wist de in de voorlaatste ronde Hamilton in te halen en wist zo de race te winnen. Het gevecht op de derde plaatst ging tussen Valtteri Bottas en Perez en de laatste trok daarbij aan het langste eind.
Groot-Brittannië
De beelden van de Grand Prix van Groot-Brittannië zullen bij menig Nederlandse Formule 1-fans nog op het netvlies gebrand staan. Hamilton en Verstappen vochten in de openingsronde van de race voor de leiding. De Nederlander werd in Copse aangetikt door de Brit en vloog hierdoor hard de bandenstapel in. De Red Bull-coureur moest naar het ziekenhuis terwijl de race werd stilgelegd. De auto van Hamilton werd tijdens de code rood gerepareerd en van nieuwe banden voorzien. De Mercedes-coureur kreeg een tien seconden tijdstraf voor het ongeluk met Verstappen, maar loste deze al snel in. De Brit wist in de slotfase van de race ook nog Leclerc in te halen en hierdoor de race te winnen. Waar Verstappen uitviel met nul punten, wist zijn titelrivaal dus de volle 25 punten te pakken, maar het had nog erger kunnen zijn. Hamilton had de snelste raceronde namelijk ook in handen, maar die werd hem op het laatste moment ontnomen door Perez. De Mexicaan kende een dramatisch weekend nadat hij was gespind in de sprintrace, maar kon hierdoor toch nog van cruciaal belang zijn voor zijn team.
Turkije
Mercedes had de snelste auto in Turkije wat werd gedemonstreerd door de één-twee in de kwalificatie. De Duitse renstal besloot Lewis Hamilton echter van een nieuwe verbrandingsmotor te voorzien. De Brit werd hierdoor voor de race tien plaatsen naar achteren gezet en startte vanaf de elfde plek. Teamgenoot Bottas erfde hiermee de poleposition en Max Verstappen mocht vanaf de derde plek starten. Hamilton wist in verregende Grand Prix van Turkije al snel enkele auto's in te halen en leek op weg naar een goed resultaat. Perez werd in de race echter opnieuw zijn gewicht in goud waard door ervoor te zorgen dat Hamilton hem niet in kon halen. De Brit probeerde het wel, maar de Mexicaan verdedigde perfect en maakt hierdoor het gat tussen Verstappen en Hamilton groter waardoor de Nederlander naar binnen kon duiken voor een pitstop. Mercedes besloot Hamilton pas laat naar binnen te halen. De Brit verloor hierdoor veel tijd en kwam uiteindelijk niet verder dan de vijfde plek. Teamgenoot Bottas wist de race te winnen, met titelrivaal Verstappen op de tweede plek. Sergio Perez maakte de top drie compleet.
Verenigde Staten
De Grand Prix van de Verenigde Staten was opnieuw een domper voor Lewis Hamilton. De Mercedes-coureur moest in de kwalificatie Verstappen voor zich duiden, maar pakte in de race bij de eerste bocht al de leiding van de Nederlander af. De Red Bull-coureur kon de Brit bijbenen, maar hem niet inhalen en zijn team besloot daardoor om een agressieve strategie toe te passen. Verstappen dook naar binnen voor de zogenoemde undercut en kwam, nadat Hamilton zijn pitstop had gemaakt, hierdoor aan de leiding van de wedstrijd. De Mercedes-coureur kwam echter weer dichterbij en Verstappen besloot bij de tweede pitstop opnieuw als eerste naar binnen te gaan. Deze keer ging Hamilton echter niet meteen mee, tot groot ongenoegen van de Nederlander. Hij riep op de boordradio naar zijn team dat ze Perez naar binnen moesten halen om zo de Mercedes-coureur te dwingen om te reageren. En zo geschiedde. Perez werd naar binnen gehaald voor nieuwe banden, waarna Mercedes niet anders kon dan Hamilton ook binnen te roepen. De Brit had hierdoor wel nieuwere banden dan Verstappen en opende in de slotfase de aanval op de Nederlander. De Mercedes-man kon in de buurt van de Nederlander komen maar er voorbij rijden lukte niet, hij had daarvoor al te veel van zijn banden gevraagd. En zo was Perez dus weer van cruciaal belang voor het succes van de Nederlander.
Brazilië
In Sao Paulo waren Hamilton en Mercedes oppermachtig. De Duitse renstal besloot om de Brit van een nieuwe motor te voorzien en dat bleek de juiste keuze. De Mercedes-coureur overkwam een diskwalificatie en gridstraf van vijf plaatsen en wist de race met overmacht te winnen. Hamilton wist in het Grand Prix-weekend in Brazilië 25 auto's in te halen geholpen door zijn 'raketmotor'. Max Verstappen bood in de race nog dapper weerstand maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats achter zijn titelrival. Ook voor deze race geldt echter, net als in Silverstone, het had nog erger kunnen zijn. Hamilton had namelijk ook de snelste raceronde in handen. In de slotfase van de Grand Prix besloot Red Bull echter om Sergio Perez op te offeren en hem naar binnen te halen voor nieuwe banden. De Mexicaan reed hierna de snelste ronde van de race en haalde daarmee een belangrijk punt weg bij Hamilton.
Abu Dhabi
In laatste Grand Prix van het seizoen liet de Mexicaan zich opnieuw kennen als de perfecte teamgenoot. Tijdens de kwalificatie offerde Perez zijn eigen ronde op om zo Verstappen een slipstream te geven die hem hielp om poleposition te pakken. En in de race was de Red Bull-man ook van cruciaal belang voor Verstappen. De Mexicaan was lang doorgereden op zijn oude banden en ging daardoor aan de leiding van de wedstrijd. Lewis Hamilton kwam snel dichterbij en Perez kreeg maar één taak: houd hem op. En die taak voerde de Red Bull-coureur perfect uit. De Mexicaan wist de Brit een ronde lang achter zich te houden waardoor het gat tussen Hamilton en Verstappen een heel stuk kleiner werd. Perez werd door zijn uitstekende verdedigende acties door de internetknutselaars uitgeroepen tot de Minister van Defensie van Mexico. Ook Verstappen was de Mexicaan extreem dankbaar. De Nederlander noemde hem op de radio 'een legende' en was ook na afloop van de race vol lof over zijn teamgenoot. 'Zonder Perez was ik geen wereldkampioen', riep hij ten overstaan van onder meer RacingNews365.
Meest gelezen