De Red Bull RB16B van Max Verstappen had meer weg van een krom winkelwagentje na de crash met Lando Norris, dan van een perfecte F1-bolide. Het mocht een wonder heten dat de Nederlander de eindstreep haalde en dat bleek ook uit het feit dat teamgenoot Sergio Perez het einde van de eerste ronde niet haalde nadat 'bowlingbal Bottas' zich in zijn rechterflank boorde. Bij Verstappen was er bijzonder veel kapot dat niet gemaakt kon worden, ook niet tijdens de rode vlagsituatie. Een groot deel van het barge board was afgebroken, waardoor de luchtgeleiding rondom de sidepods niet optimaal was. Daarnaast was er flink schade aan de zijkant van de vloer, waardoor veel downforce verloren ging. Ook zaten er gaten in het achterbodywork van de Red Bul. Verstappen liet voor de microfoon van deze site al weten dat de auto 'zeer moeilijk te besturen was' en zowel 'onder- als overstuur had'. Op onderstaande foto's is de schade goed zichtbaar. Het team probeerde tijdens de rode vlagsituatie nog provisorisch met wat tape wat zaken op te lappen, maar het mocht niet echt baten.
Teambaas Christian Horner gaf na afloop van de race meer uitleg. "Laten we het zo zeggen, ik denk dat Mick Schumacher meer downforce had dan Max tijdens de race. Max heeft de ballen uit zijn broek gereden en een punt bemachtigd dat cruciaal kan zijn aan het einde van het jaar", liet de Brit weten in gesprek met onder meer RacingNews365. Dat was overigens nog voordat hij wist dat Sebastian Vettel gediskwalificeerd werd
1422117977999151104
The damage were important on Max Verstappen's #RB16B : floor and bargeboards. #F1 | #TechF1 | #HungarianGP pic.twitter.com/WdVvtaagj7 — nicolas carpentiers (@NicolasF1i) August 2, 2021
1422133535704506368
NEW: The extent of the left-sided damage on Verstappen's car #HungarianGP | #F1 pic.twitter.com/O51NEudCFr — Riley (@motoriley_) August 2, 2021
Meest gelezen