Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
24 uur Le Mans

Meteen problemen voor Racing Team Nederland aan begin 24 uur Le Mans

De 24 uur van Le Mans is niet goed begonnen voor het team van Giedo van der Garde, Nyck de Vries en Frits van Eerd. Al vroeg reed de gele bolide langzaam over het Circuit de la Sarthe.

Racing Team Nederland Le Mans
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Racing Team Nederland

De 24 uur van Le mans was nog geen half uur oud toen Racing Team Nederland in de problemen kwam. De start was in eerste instantie voorspoedig verlopen en Giedo van der Garde, die het bal mocht openen, schoof op van de derde naar de tweede plaats in de LMP2-klasse.

Na ruim 25 minuten sloeg het noodlot echter toe. Van der Garde afgezakt naar plek drie toen er plotseling problemen optraden. Met een slakkengang reed de Nederlandse autocoureur terug naar de pitstraat, waar zijn bolide terug in de pitbox werd geduwd.

Het oponthoud duurde echter niet extreem lang. De motorkap werd eraf gehaald en al snel leek het euvel te zijn gevonden. De koelvloeistof werd bijgevuld, waarna Van der Garde zijn weg weer kon vervolgen. Er lijkt vooralsnog geen verdere schade te zijn. In totaal verloor het team ongeveer tien minuten. Het is echter nog vroeg in de race, dus het hoeft niet het einde van de wereld te zijn.

De achterstand van Racing Team Nederland bedraagt twee ronden op de leider in de LMP2-klasse, United Autosports.

Update: een ronde later is Van der Garde opnieuw binnengekomen. De problemen lijken nog niet voorbij. Van der Garde stond opnieuw enkele minuten stil en opnieuw werd er vloeistof bijgevuld en leek er onderzocht te worden of en waar er een lek zat. Daarna vertrok hij weer, maar zonder dat er echt heftig werd gesleuteld. De vraag is dus opnieuw of het probleem daadwerkelijk is opgelost.

Update 2: Frits van Eerd vertelt tegenover RTL7 wat het probleem is / was. "We hadden een probleem met het koelwater. We hebben er tien liter bij gegooid, een ronde later nog eens vijftien. We hebben geen lek ontdekt, maar waarschijnlijk heeft er iets los gezeten. Alles is weer vastgemaakt. De motortemperaturen zijn in ieder geval weer goed. Temperatuur van de motor was eerst heel hoog, boven de 120 graden, dat is natuurlijk wel ontzettend veel. Ik hoop de motor geen knauw heeft opgelopen", aldus de zichtbaar bezorgde Van Eerd.

8 reacties

Viaplay
x
Interview De twee geheime wapens die McLaren volgend seizoen in wil gaan zetten