Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Middenmoters staan pas in 2023 weer op het Formule 1-podium"

De nieuwe reglementen van 2021 hebben het doel om het verschil tussen de topteams en de teams uit het middenveld te verkleinen. Volgens teambaas Franz Tost zal dat pas in 2023 echt het geval zijn.

Afgelopen oktober werden de sportieve, technische en financiële reglementswijzigingen voor de Formule 1 bekend gemaakt. Het invoeren van bijvoorbeeld een budgetcap moet ervoor zorgen dat de verschillen tussen de teams op de F1-grid kleiner worden. De effecten van de maatregelen zullen echter in 2023 pas worden gemerkt, aldus Franz Tost. "Momenteel geven de top drie-teams in de Formule 1 (Mercedes, Ferrari, Red Bull, red.) verschrikkelijk veel geld uit voor het ontwikkelen van de auto van 2021. Ook volgend jaar zullen ze alle moeite in die ontwikkeling stoppen", legt de Toro Rosso-teambaas uit in de Formule 1-podcast Beyond the Grid . "De budgetcap komt pas in 2021, in dat jaar zullen de topteams het aantal medewerkers en de ontwikkeling voor de auto moeten inperken. Toch zullen de teams dan nog voordeel hebben van hun uitgaven van dit jaar en volgend jaar." "Daarom denk ik pas dat in 2023 de teams wat dichter bij elkaar komen te liggen", vervolgt Tost. "In 2021 en 2022 zullen de effecten van de budgetcap voor de topteams merkbaar worden, waardoor hun voordeel ten opzichte van de anderen wordt beperkt. Dan pas kan ook een team als Toro Rosso voor podiumplekken strijden." In de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 blikken coureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel terug op de Grand Prix van de Verenigde Staten.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi