Franz Tost moet toegeven dat AlphaTauri voorzichtig is met het benaderen van de reglementswijzigingen die vanaf het 2022-seizoen in zullen gaan. De Italiaanse renstal kan de oude onderdelen van Red Bull niet meer overnemen, zoals ze dat de vorige jaren wel deden, omdat de bolides komend seizoen drastisch zullen veranderen. Dit, tezamen met het budgetplafond, zorgt voor een aantal uitdagingen. In het tweede jaar van de nieuwe financiële regels in de Formule 1, krimpt het budgetplafond verder naar 140 miljoen dollar. Met minder geld moet AlphaTauri meer voor elkaar krijgen. "Het draait om de financiële balans", zegt Tost in een interview tegen RacingNews365 . "Wij gebruikten vorig jaar bijvoorbeeld de versnellingsbak die Red Bull twee jaar geleden gebruikte. Daarnaast gebruikten wij ook de achterwielophanging van Red Bull (van dat jaar, red.)." De teambaas verwacht, kijkend naar het budget, dat 2022 het 'moeilijkste jaar ooit' wordt. "Tot nu toe zaten we nog onder het budgetplafond, dat was nooit een probleem. Dit jaar, met 140 miljoen dollar en nu we nieuwe onderdelen moeten kopen bij Red Bull Technologies, zitten we al snel op de limiet. Daarom moeten we alles goed uitrekenen, want door deze situatie kunnen we in de problemen komen. Het wordt een zware opgave door al deze nieuwe onderdelen, maar 2023 is weer een ander verhaal."
Horner legt de uitdaging voor AlphaTauri uit
Red Bull-teambaas Christian Horner legt uit dat het een grote technische uitdaging vormt voor zusterteam AlphaTauri. De renstal moet haar bolide aanpassen aan de nieuwste versnellingsbak van Red Bull Technologies. "De belangrijkste verandering is overduidelijk het in gebruik nemen van dezelfde versnellingsbak (als die van Red Bull, red.), want normaal gesproken lopen ze een seizoen achter", legt hij uit in een interview met RacingNews365 . "Dat hielp altijd enorm als we naar de logistieke uitdagingen kijken. Dit jaar krijgen beide teams een identiek exemplaar. Dat zet ze verder onder druk, want wij publiceren onze designs doorgaans wat later." Volgens Horner is bijvoorbeeld de wielbasis een belangrijk aspect om mee te nemen in het implementatieproces van de versnellingsbak. "Maar ik denk dat het goed gaat. We communiceren duidelijk, goed georganiseerd en gestructureerd. Ik denk dat het er goed uitziet." Na 2022, als de reglementen al wat langer in werking zijn getreden, kan AlphaTauri naar alle waarschijnlijkheid weer teruggaan naar de oude filosofie, waarbij ze de wat oudere onderdelen van Red Bull gebruiken. "Ik denk om eerlijk te zijn dat het dan weer de normale gang van zaken wordt. Er zijn nog geen knopen doorgehakt, maar in principe zullen ze de achterkant van de auto overnemen (volgens het principe van de voorgaande jaren, red.)."
Moet AlphaTauri wat updates schrappen?
Gevraagd of AlphaTauri qua personeelsbestand nog wat gaat groeien, vertelt teambaas Tost dat dit niet kan. "Nee, nee, we kunnen niet verder groeien. We zitten al op de limiet. 2022 wordt een lastig jaar voor ons en daarom moeten we geld gaan besparen waar mogelijk, om zo onder het budgetplafond te blijven. De reden hiervan is de auto zelf, die al erg duur wordt." Door het budgetplafond is het volgens de teambaas van de Italiaanse renstal mogelijk dat er de eerstkomende tijd nog geen upgrades komen. "Als we het budgetplafond willen volgen, dan zullen we misschien een aantal upgrades moeten laten schieten", aldus Tost. "Maar ik weet het nog niet. Ik hoop dat dit niet het geval zal zijn, maar het wordt geen gemakkelijke opgave."
Meest gelezen