Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Minimumgewicht van auto en coureur gescheiden vanaf 2019'

Gewicht in de topsport is altijd een heet hangijzer, zeker in de Formule 1. Een kilo te weinig kan diskwalificatie betekenen, terwijl elke kilo extra tijdsverlies oplevert. In 2019 gaan de regels omtrent het gewicht waarschijnlijk weer op de schop. De Formule 1 commissie stemde vandaag in met een voorstel om het gewicht van de auto en de coureur te scheiden vanaf 2019.

Tot op heden werd het gewicht van de auto altijd opgeteld bij het gewicht van de coureur. Dat gezamenlijke gewicht moet boven het minimale gewicht van 734 kilogram uitkomen. Vanaf 2019 komt daar waarschijnlijk verandering in. De Formule 1 commissie heeft donderdag in Londen unaniem voor een scheiding van het minimumgewicht gestemd. Concreet betekent het dat het gewicht van de coureur niet meer wordt opgeteld bij het gewicht van de auto. Aan zowel de coureur als de auto wordt apart een minimumgewicht gesteld.

In de nieuwe regel worden de gewichten dus gescheiden. Het minimumgewicht voor de coureur is dan 80 kilogram. Mocht een coureur onder de 80 kilogram wegen, dan zal hij extra gewicht mee moeten dragen. Hoe de Formule 1 invulling gaat geven aan een 'te lichte' coureur moet nog verder worden uitgewerkt. Voor zware en lange coureurs is de regel een nadeel. Waar de teams het hogere gewicht van de coureur nu nog kunnen compenseren met een lichtere bolide, is dat vanaf 2019 dus niet meer mogelijk. Tot en met 1995 kende de Formule 1 ook 'gescheiden' minimum gewichten. Vanaf 1995 wordt er met één minimum gewicht gewerkt.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi