Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA
2 RUS +15.499
3 NOR +16.273
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Moet de FIA een stokje steken voor de dominantie van Red Bull?

Veertien overwinningen in veertien races: een beter seizoen wordt het niet voor Red Bull Racing. Maar zoals altijd, gaat succes gepaard met kritiek. Niet iedereen is blij met de prestaties van de Oostenrijkse renstal en sommigen suggereren zelfs dat de FIA in moet grijpen. Dat is echter niet de oplossing, stellen Ruud Dimmers en Tom Coronel.

Vorige week meldde F1-eigenaar Liberty Media dat het succes van Max Verstappen niet per definitie een positieve invloed heeft op de kijkcijfers van de Formule 1. Ook prominente figuren uit het Mercedes F1-team als Lewis Hamilton en Toto Wolff lieten meermaals vallen dat zij van mening zijn dat 'een dusdanige vorm van dominantie niet goed is voor de sport.' Of Hamilton en Wolff nog een actieve herinnering hebben aan de periode 2014-2020 laten we even in het midden. Het nieuws van afgelopen week kwam ook het podcast-trio van RacingNews365 ter ore. Maar of het aanpassen van reglementen hetzij het beperken van Red Bull op wat voor manier dan ook de sport spannender maakt? Dat niet, stellen Tom Coronel en Ruud Dimmers in de nieuwste aflevering van de RN365 F1-podcast. Dimmers start zijn betoog, kijkend naar de voortdurend veranderende regelgevingen binnen de Formule 1 in de afgelopen jaren. "Het veld zou al dichter bij elkaar moeten zitten, maar er is áltijd één team dat de regels beter begrijpt dan de rest." Maar daar betalen zij ook de prijs voor, stelt de F1-kenner: "Ze leveren daarmee jaarlijks windtunneltijd en andere dingen in. In het geval van Red Bull wil dat zeggen dat Red Bull niet alleen de regels heel goed snapt, maar momenteel ook gewoon slimmer werkt. Maar iedere periode van dominantie komt uiteindelijk ten einde doordat andere teams gaan leren."

'Verander niks!'

Ook Coronel geeft zijn mening: "Er is maar één manier om de boel dichterbij elkaar te brengen: door júist niks te veranderen. Doordat er continu veranderingen zijn, heeft er altijd wel één team voordeel. Kijk naar de komst van het hybride tijdperk, de zwaardere en grotere auto's, de nieuwe (motor)reglementen van 2026.... Als je de reglementen strak houdt, dan zou de concurrentie dichterbij moeten kunnen komen doordat ze van elkaar af kunnen kijken en van elkaar kunnen leren."

x
Breaking Aangepaste uitslag Formule 1 GP Bahrein 2025 na diskwalificatie