Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Mogelijk al vanaf 2023 compleet nieuwe Formule 1-motoren'

Nu Honda heeft aangegeven de sport te verlaten, realiseert men in de Formule 1 de ernst van de situatie. De komende maanden zal de Formule 1 op zoek gaan naar mogelijke alternatieve scenario's voor de toekomst van de sport als het aankomt op de motoren.

Momenteel is het plan om vanaf 2026 pas een nieuwe motorformule te introduceren in de sport die de huidige hybride formule zal moeten vervangen. Nu Honda heeft aangegeven binnenkort te vertrekken, er daarna nog maar drie motorleveranciers over zijn en de intrede van nieuwe partijen nihil lijkt, gaat de Formule 1 verder kijken naar andere mogelijke scenario's. Het besluit van Honda om de sport per 2022 te verlaten heeft iedereen in de Formule 1-paddock wakker geschud. Als de Japanners de stekker eruit trekken, wie zegt dan dat een van de drie overgebleven motorleveranciers binnenkort niet hetzelfde pad volgt? De huidige motorformule is technisch gezien dan wel hoogstaand, maar tegelijkertijd is de ontwikkeling peperduur. Een nieuwe leverancier gaat er daarom op de korte termijn zeker niet komen. Als reactie op het aanstaande vertrek van de Japanners hebben de Formule 1-teams en de Formule 1-bazen een extra vergadering ingelast. Daags na de Grand Prix van Portugal, die over twee weken op de kalender staat, zullen ze samen om de tafel gaan zitten om de gevolgen van de motorperikelen te bespreken, zo meldt Auto Motor und Sport . Daarbij wordt gekeken naar de invulling van de nieuwe motorformule, maar ook naar de invoerdatum van de nieuwe reglementen omtrent de krachtbronnen. Er zijn twee mogelijke opties. De eerste optie is een nieuwe motor met nieuwe technologie, die in het verlengde past van de huidige motoren en die nieuwe fabrikanten moet lokken. Het gevaar is echter dat het dan weer een technologisch ingewikkelde krachtbron wordt, die erg lastig te ontwikkelen is. De tweede optie is een simpelere en goedkopere motor. Zo'n motor zou dan al snel ingevoerd kunnen worden, zelfs al in 2023, op hetzelfde moment als de Formule 1 gepland heeft om op klimaatneutrale brandstof te gaan racen. Het zou in dat geval een optie zijn die nieuwe motorfabrikanten naar de koningsklasse van de autosport kan lokken. Bij dit scenario moet er echter wel snel een knoop worden doorgehakt, want als het aankomt op het ontwikkelen van een motor, komt 2023 al heel snel. Om nog meer kosten te besparen zal er na de GP van Portugal ook worden gesproken over het bevriezen van de ontwikkeling van de huidige motoren. Dit stond al gepland voor 2023, maar mogelijk wordt dit naar voren gehaald. Het probleem is echter dat de Ferrari-motor enorm ver achterloopt op de concurrentie, wat een bevriezing oneerlijk zou maken. Mogelijk krijgt Ferrari in dat geval een extra ontwikkelingsstap om haar achterstand op de concurrentie in te halen. Verstappen en Red Bull hoeven niet te wanhopen door het vertrek van Honda. Dit, de voorbeschouwing op de GP van de Eifel en meer in de nieuwste aflevering van de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"