Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Motor Max Verstappen komt vier tienden per ronde tekort

Renault-adviseur Alain Prost sprak zich uit over het tekort aan vermogen van de motor. Met name Red Bull liet zich in het afgelopen F1-seizoen vaak horen over het tekort aan PK's. In Brazilië liet Max Verstappen zich al ontvallen dat hij ongeveer een halve seconde per ronde tekort kwam op de rechte stukken.

De relatie tussen Red Bull en Renault is het afgelopen jaar verslechterd. Door het uitblijven van significante upgrades, betrouwbaarheidsproblemen en een tekort aan vermogen, liepen de emoties soms hoog op. Ook zusterteam Toro Rosso haalde in Brazilië flink uit naar Renault. In gesprek met Sky Sports F1 laat Alain Prost weten dat de krachtbron van Renault zo'n vier tienden per ronde tekort kwam op die van concurrent Mercedes. Volgens Sky zou het om zes procent aan vermogen gaan.

" Ik weet het exacte percentage niet, maar als we realistisch zijn dan bedraagt het verschil ongeveer drie tot vier tienden per ronde. Tijdens de kwalificaties is het gat waarschijnlijk groter." Ferrari en Mercedes hebben een zogeheten 'kwalificatiemodus' op hun motor. Een stand waarmee ze tijdens de cruciale rondes het vermogen verder open kunnen draaien. Renault heeft deze setting niet. Dat is ook een van de redenen waarom Max Verstappen en Daniel Ricciardo vaak tijd verloren in Q3. Deze setting is wel beloofd op de nieuwe motor voor 2018.

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'