Ferrari sloot eerder deze week vanwege het coronavirus de deuren van haar fabriek in Maranello, maar dit betekent niet dat de werknemers helemaal geen werk kunnen verrichten. Zo gaan volgens de Gazzetta dello Sport ongeveer twee derde van de ontwikkelingsplannen nog gewoon door. Dit komt doordat de engineers vanuit thuis nog veel data kunnen verwerken en daar nu dus ook mee aan de slag zijn. Met behulp van deze data kan Ferrari, zodra de weer open gaat, de wagen verbeteren. Nieuwe onderdelen kunnen er echter niet gemaakt worden door de Italianen, waardoor de renstal momenteel geen directe ontwikkelingen door kan voeren. Dit geldt ook voor Renault. Frankrijk heeft uitgebreide maatregelen genomen om het coronavirus in het land een halt toe te roepen, wat gevolgen heeft voor de motorafdeling van het team dat in Viry Chatillon is gevestigd. De coronacrisis heeft ook gevolgen voor Honda, motorleverancier van Red Bull en AlphaTauri. Ook in Japan zijn de regels de afgelopen periode namelijk veel strenger geworden, waardoor er in Sakura, waar de motorfabriek van Honda is gelegen, slechts minimaal werk verricht kan worden. Voorlopig heeft Mercedes nog nergens last van en zou het Duits-Britse team volgens de Italiaanse sportkrant in Bakoe, waar het seizoen mogelijk zal beginnen, zelfs op de grid verschijnen met een volledig aangepaste krachtbron. Dit is mede de reden geweest voor Ferrari om aan de F1-organisatie en de FIA te vragen om de zomerstop voor fabrieken te vervroegen. Woensdagmiddag werd bekend dat de zomerstop inderdaad wordt vervroegd. Vanaf 27 maart sluiten alle F1-teams haar deuren voor een periode van drie weken. Het corona-monster heeft de Formule 1 volledig in haar greep. Autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken de gevolgen voor de autosport.
Meest gelezen