Motorgeweld barst los in Canada: Welke fabrikant heeft de beste upgrade?

06 jun. 17:51 Ruud Dimmers 3 reacties
De Grand Prix van Canada staat in het teken van de upgrades van de F1-motoren. Lang werd uitgekeken naar deze race door Renault en Honda, maar ook Ferrari en Mercedes hebben niet stilgezeten.

Ontwikkelingswedstrijd van de motorfabrikanten

De F1-race in Canada is om diverse redenen een interessante race om de nieuwe motoren te introduceren. Het circuit Gilles Villeneuve is razendsnel en bestaat uit enkele lange rechte stukken en chicanes. Motorvermogen is hier belangrijk en biedt de fabrikanten direct een vergelijk tussen de nieuwe en de oude krachtbron. 

Daarnaast is de GP van Canada de zevende race. Dit seizoen mogen de coureurs drie motoren verbruiken op eenentwintig races. Wisselen naar een verse motor ligt in lijn met de planning, plus de extra PK's komen direct goed tot haar recht.

Welke upgrades hebben de fabrikanten bij?

Ferrari opent de jacht op Mercedes en komt met een verbeterde krachtbron die 15 PK extra levert. Daarnaast nemen de Italianen een verbeterde turbo mee. De betrouwbaarheid liet hiervan te wensen over in de eerste zes races.

Mercedes hield de kaken lang op elkaar maar maakte gisteren bekend dat ook zij een verbeterde versie van de powerunit beschikbaar heeft voor het fabrieksteam en de klantenteams. Hoeveel PK's erbij komen is onbekend.

Renault valt vaak tegen qua upgrades. Al drie jaar op rij is Canada de GP waarin het moet gebeuren, maar zwakken de verhalen af naarmate de race dichterbij komt. De afgelopen jaren viel de upgrade tegen. Bij de editie van 2018 is er een verbeterde verbrandingsmotor meegenomen en zijn er diverse (kleinere) verbeteringen aan de powerunit. In totaal moet dit goed zijn voor 15 PK en één tiende tijdwinst per ronde voor Max Verstappen en co. De nieuwe MGU-K wordt waarschijnlijk nog niet ingezet omdat Renault twijfels heeft over de betrouwbaarheid.

Honda belooft een upgrade van ongeveer 27 PK. Het moet de upgrade zijn die Honda echt aansluiting geeft bij Renault en het gat met Ferrari en Mercedes aanzienlijk dicht. Red Bull zal de ontwikkeling van de motor nauwlettend in de gaten houden via zusterteam Toro Rosso.

En hoe zit het dan met de gridstraffen?

Dat wisselt per team en per coureur. In totaal mogen de coureurs een gelimiteerd aantal onderdelen gebruiken van de diverse onderdelen van de powerunit.

  • 3x verbrandingsmotor
  • 3x MGU-H
  • 3x Turbo
  • 2x Energy Store
  • 2x Control Electronics
  • 2x MGU-K

Verbruikt een coureur meer dan bovenstaande, dan volgt een gridstraf. Hierbij geldt als vuistregel dat het eerste onderdeel dat meer verbruikt wordt dan het toegestane aantal 10 plaatsen gridstraf oplevert. Een volgende onderdeel levert een straf van 5 plaatsen op. 

Voorbeeld: Coureur X wisselt naar zijn 3e MGU-K en 3e Energy Store, dan volgt een straf van 10+5 = 15 plaatsen.

Voorbeeld 2: Coureur X wisselt naar zijn 3e MGU-K en 4e verbrandingsmotor, dan volgt een straf van 10+10= 20 plaatsen.

Voor Max Verstappen heeft het wisselen naar een nieuwe verbrandingsmotor en turbo geen gevolgen. De Nederlander verbruikte van alle onderdelen slechts één stuk, met uitzondering van de MGU-K. Daarvan heeft Max er al drie gebruikt, waarbij een wisseling naar een vierde onderdeel een gridstraf van 10 plaats oplevert. 

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen