Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Motorklanten Ferrari op hun hoede voor politiek spel Red Bull

Er is veel te doen over de Formule 1-motoren en de wens van Red Bull om de ontwikkeling ervan te bevriezen. De klantenteams van Ferrari houden hun hart vast, want zij zouden wel eens de dupe kunnen zijn van een eventuele verandering in de regels.

Red Bull wil graag dat de ontwikkeling der huidige Formule 1-motoren een halt wordt toegeroepen vanaf 2022. Op die manier kan het team van Max Verstappen en Alexander Albon na volgend seizoen doorgaan met overgekochte Honda-motoren, die het in dat geval zelf kan onderhouden. Ferrari, dat momenteel met afstand de minste motor heeft van het Formule 1-veld, zou wel eens de dupe kunnen zijn van zo'n beslissing. De klantenteams van de Italianen, Haas en Alfa Romeo, houden de situatie nauwlettend in de gaten, omdat ze weten dat het idee van Red Bull potentieel grote nadelen kan opleveren. De twee Ferrari-klantenteams zijn momenteel al veroordeeld tot de strijd om de laatste broodkruimels achteraan de grid, maar daar moet in 2022 verandering in komen. Een bevriezing van de motorontwikkeling kan logischerwijs roet in het eten gooien van Alfa Romeo en Haas, dus ze blijven op hun hoede. Gevraagd naar zijn mening is Haas-baas Guenther Steiner tegenover RacingNews365 duidelijk. De bevriezing kan alleen doorgaan als de motoren allemaal zo goed als gelijk zijn. "Als ze het plan doorvoeren op het moment dat alle motoren vergelijkbaar met elkaar zijn, dan kan ik daar mee leven. Maar het is niet mijn beslissing, ik heb om eerlijk te zijn niets in te brengen." Volgens de Italiaan moet er wel goed worden gekeken naar de huidige technologie en of het de investering nog waard is om de huidige motoren te blijven ontwikkelen. "Het is aan de motorleveranciers om te zeggen dat ze de motor nu al vijf, zes jaar doorontwikkeld hebben. Hoeveel geld moeten ze er nog tegenaan gooien om minimale vooruitgang te boeken? Is dat het waard, of moeten we ons op de langere termijn gaan richten", zo vraagt Steiner zich hardop af. "Ik sta overal voor open." Zijn concullega-teambaas Frederic Vasseur houdt Red Bull scherp in de gaten, want volgens hem kan er achter de schermen wel eens een politiek spel worden gespeeld. "We verwachten in de toekomst een goedkopere motor, maar we moeten oppassen met dit soort ideeën. Die komen namelijk altijd van een partij die daar zelf baat bij heeft. Toen we de vorige winter dat idee hadden was het juist Honda dat niet wilde dat de ontwikkeling werd bevroren." Een eventuele beslissing over het idee moet volgens de Fransman dan ook worden genomen met een blik op de lange termijn. "De motorleveranciers zullen het onderling moeten overleggen, maar ze moeten naar mijn inziens geen beslissing nemen aan de hand van de gebeurtenissen van het afgelopen half jaar, maar juist aan de hand van hetgeen dat de komende tien jaren kan gebeuren", aldus Vasseur. Met medewerking van Dieter Rencken . De stoelpoten van Albon wankelen en Verstappen heeft zijn voorkeur al uitgesproken voor Nico Hulkenberg. Hoe lang laat Red Bull Albon nog spartelen? Dat en meer wordt er door autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen besproken in de nieuwste RN365-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
LIVE Sprint Shootout Formule 1 GP China 2024