De Formule 1-afdelingen van Honda zijn namelijk gevestigd in zowel Japan als Groot-Brittannië, ruim 10.000 kilometer van elkaar verwijderd. In een periode waarin in elk land weer andere maatregelen gelden, is het voor Honda af en toe een lastige puzzel, maar de gezondheid komt op de eerste plaats. Zo vertelt de Toyoharu Tanabe, de technische directeur van de motorleverancier tegenover RACER . "De pandemie moet de hoogste prioriteit hebben en is veel belangrijker dan auto- en motorsport. Pas als de situatie weer helemaal veilig is kunnen we gaan racen", zo is de Japanner van mening. Honda verplichtte haar personeel dan ook om bij thuiskomt vanuit Australië twee weken in zelfisolatie te gaan, of het nou werknemers uit Groot-Brittannië of Japan waren. Het personeel werkt daarom momenteel vanuit huis. Het contact met de teams waaraan Honda motoren levert gaat door, maar face-to-face communicatie is logischerwijs niet meer mogelijk: "We staan ondanks de huidige situatie nog steeds in contact met Red Bull en AlphaTauri, zij het vooral via conference calls en emails." Ondanks de huidige situatie, die voor Honda logistiek gezien de nodige uitdagingen met zich meebrengt, staan de Japanners in de startblokken om er weer vol in te vliegen zodra het F1-circus weer op gang komt. "In de wereld van Formule 1 moet je altijd in staat zijn om snel te kunnen reageren. Dus zodra het groene licht komt en we weer van start kunnen, dan zullen we er klaar voor zijn." Op de achtergrond gaat de ontwikkeling van de motor nog wel door. De sluiting van de fabrieken geldt niet voor de motorleverancier, maar door de onzekerheid over het seizoen hebben de Japanners meerdere ontwikkelingstrajecten op papier staan, zo vertelt Tanabe-san. "Zodra we wisten dat de race in Australië niet door zou gaan, zijn we begonnen met het opstellen van een nieuw plan samen met alle engineers in Japan. Daarbij hebben we meerdere scenario's op papier gezet voor de komende periode", aldus de Japanner, zonder er dieper op in te gaan.
Meest gelezen