Sinds de nieuwe regels in de Formule 1, die vanaf 2022 zijn geïntroduceerd, heeft Mercedes constant moeite om een goede auto te bouwen. In ruim twee jaar tijd boekte het Duitse merk slechts één overwinning en aan het begin van het jaar lijkt het zelfs moeilijk voor Lewis Hamilton en George Russell om op het podium terecht te komen.
Teambaas Toto Wolff reageert na de teleurstellende race in Saoedi-Arabië, P6 voor Russell en P9 voor Hamilton, op de prestaties van het team. "Het was geen goede dag voor ons. Het is duidelijk dat we moeite hadden met de hogesnelheidsbochten. Op de andere delen van de baan waren we competitief, maar in drie bochten op dit circuit verloren we ongeveer een halve seconde. Het was dus ontzettend moeilijk voor de coureurs om de aanval in te zetten."
Wolff gaat daarna dieper in op de W15. Zo reed Mercedes rond met een nieuwe achtervleugel in Djedda. "Ik denk dat er meer speelt bij het gebrek aan snelheid in de hogesnelheidsbochten dan alleen de achtervleugel. We missen downforce, buiten de stappen die je zou zetten met een grotere achtervleugel. We hebben het geprobeerd en hebben verloren, maar we begrijpen het niet. We weten dat we een kleinere achtervleugel hebben, waarbij we compenseren wat we verliezen in de bochten. Maar het zijn gewoon de hogensnelheidsbochten waar we alle rondetijd verliezen", zo zegt Wolff tegen onder meer RacingNews365.
Anderen bekeken ook:
"Biggie"
Wolff vervolgt: "Ik denk dat er een biggie is, een groot probleem. Een fundamenteel iets, want we geloven erin dat de snelheid daar is en we kunnen de downforce meten, maar we zien het niet terug in de rondetijd. Eenmaal op het circuit kun je alleen nog dingen afstellen, dat scheelt een paar tienden. Er is dan geen enorme verandering in de prestaties", zo legt de teambaas uit.
Mercedes heeft al veel langer last van het gegeven dat ze soms niet weten hoe een probleem moet worden opgelost. "We hadden vorig jaar zoveel dingen die onbekend waren bij ons. We dachten: dit zou een reden kunnen zijn, en dit en dat lossen we op. En vanuit de sensoren kan ik zien dat hetgeen we nodig hebben aanwezig is. Onze sensoren en simulaties zeggen nog steeds dat we op een bepaalde snelheid downforce moeten hebben, maar die hebben we niet. Het team heeft niet teveel zelfvertrouwen gehad, maar waarschijnlijk meer de andere kant op, dat ze het glas halfleeg zien. Die houding blijft, maar er is ook de houding op dit probleem op te lossen."
"Er is al twee jaar lang iets aan de hand. Dat moeten we spotten en unlocken in de auto. Het is de komende week ons grote doel om met meer gegevens dit probleem te begrijpen en sterker naar Melbourne af te reizen. Het is echt een missie voor ons", zo sluit Wolff af.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!