Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Naast coureurs ook McLaren niet blij met handelswijze wedstrijdleider Masi

Andreas Seidl is het niet eens met de manier waarop de FIA is omgegaan met het zwaaien van de gele vlaggen tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. De McLaren-teambaas had graag gezien dat andere teams bestraft zouden worden, maar kreeg het deksel van de wedstrijdleiding keihard op de neus terug.

Een paar ronden voor het einde van de Grand Prix van Azerbeidzjan crashte Max Verstappen op het rechte stuk nadat zijn achterband klapte en hij als gevolg daarvan de controle over zijn Red Bull verloor. De wedstrijdleiding hing snel een dubbele gele vlag uit voordat de safety car geruime tijd later op de baan kwam en er uiteindelijk met de rode vlag gezwaaid werd. In de tijd dat er dubbel geel hing, zou Yuki Tsunoda volgens McLaren als een malle door de sector zijn gereden in plaats van dat hij netjes afremde zoals het reglement voorschrijft. McLaren kaartte het tijdens de code roodsituatie aan bij wedstrijdleider Michael Masi in de hoop dat de Japanner bestraft zou worden. In plaats daarvan kreeg hij te horen dat 'iedereen zich niet aan de regels hield' en Masi dus 'het hele veld' zou moeten bestraffen. "Ik denk niet dat het opheldering nodig heeft; volgens mij is het duidelijk wat je als coureur zijnde moet doen als er dubbel geel hangt en je langs het incident rijdt en je de auto daar op de baan ziet staan", zegt Seidl over het incident tegen onder meer RacingNews365 . "Volgens ons gebeurden er dingen die duidelijk niet oké waren", oordeelt de teambaas. Eerder uitten verschillende coureurs al hun zorgen over de manier waarop de situatie werd afgehandeld. Seidl vergelijkt het voorval met de situatie tijdens de kwalificatie op zaterdag, toen Lando Norris niet de pits inreed na de crash van Lance Stroll in Q1. De McLaren-coureur werd hiervoor door de wedstrijdleiding bestraft met een gridpenalty en drie strafpunten op zijn licentie. Toch viel er in de race op zondag weinig aan te doen, verzucht Seidl. "We kunnen het alleen maar rapporteren. Als de wedstrijdleider vindt dat er geen onderzoek nodig is omdat iedereen het doet - waar we het zeer mee oneens zijn - moet je Michael Masi maar vragen waar hij mee bezig is." Al met al vindt Seidl wel dat Masi het goed doet als wedstrijdleider in de Formule 1. "Over het algemeen zijn we erg blij met het werk wat Michael doet, wat namelijk erg lastig is. Het belangrijkste voor ons is transparantie, consistentie en goede communicatie, wat we meestal wel hebben met hem", aldus de McLaren-teambaas. "Natuurlijk zijn er soms situaties waar je het niet met elkaar eens bent, dat is normaal. Maar terugkijkend vanaf het moment dat hij begon, denk ik dat hij het geweldig heeft gedaan."

Viaplay
x
RN365-podcast Hongerige Verstappen jaagt op primeur in onvoorspelbaar China