Terwijl Ferrari er een groots feestje van maakte, was het Nicky Catsburg die in de GT-klasse zijn geluk niet op kon. De Nederlander kwam in zijn Chevrolet Corvette C8.R als eerste over de finish in de GT-klasse, met een ruime voorsprong van een ronde op de eerstvolgende concurrent. Nadat Catsburg de pole had gepakt was hij de favoriet voor de zege, maar al snel kregen die kansen een fikse deuk. Kort na het begin van de race, na zo'n anderhalf uur, moest de GT-bolide naar de pitbox met schade, nadat een onderdeel het begaf. Het team verloor maar liefst tien minuten en twee ronden op de leider in de GT-klasse. Maar met nog ruim 22 uur op de klok begon de opmars van Corvette. Met Catsburg als snelste coureur, samen met Nicolas Varrone en bronzen coureur Ben Keating, hengelde het team de concurrentie een voor een binnen. Het duurde zon 16 uur, maar met nog ruim 5 uur op de klok pakten Catsburg en teamgenoten de leiding weer terug. Uiteindelijk verdween men aan de horizon en de 24 uur van Le Mans 2023 ging met ruim een ronde voorsprong naar het trio.
Krankzinnig
Na de race glundert Catsburg van geluk. Hij had dit niet meer verwacht. "Om eerlijk te zijn niet nee. Ik dacht 'dit is het'. We hadden twee ronden achterstand en het beloofde nog een lange race te worden. Daar was ik best pissig over. Ik dacht dat ik nog lang voor niets moest gaan rijden, maar op een of andere manier kwamen we weer terug vooraan het veld." "We hadden een geweldige pace en door de nieuwe safety car-regels, godzijdank, wisten we een ronde terug te pakken en de andere ronde pakten we terug omdat we simpelweg sneller waren dan de rest. Het is krankzinnig dat we terug wisten te komen", aldus Catsburg.
Meest gelezen