Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule E

Nederlanders kijken opnieuw toe in Berlijn, Da Costa draait Jaguars een loer

Antonio Felix da Costa heeft de tweede Formule E-race in Berlijn op zijn naam geschreven. Jaguar leek met Nick Cassidy en Mitch Evans het snelste team te zijn, maar kon het niet afmaken. Nyck de Vries en Robin Frijns deden opnieuw niet mee.

Da Costa
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Sam Bagnall / Formula E

Nadat Nick Cassidy op zaterdag de eerste E-Prix van Berlijn wist te winnen, werd hij een dag later in de kwalificatie verslagen door Jake Dennis. De Andretti-coureur startte vanaf poleposition, met Cassidy en Norman Nato op het vinkentouw. Nyck de Vries en Robin Frijns deden net als zaterdag niet mee. Zij waren zaterdag actief tijdens de 6 uur van Spa en moesten toekijken.

Cassidy ging als een raket van start en pakte de leiding, terwijl het daarachter bijna fout ging voor de agressieve Pascal Wehrlein. De Duitser raakte de muur in een duel met Nato, maar kon wel doorrijden. Sterker nog: Wehrlein nam in de openingsfase de eerste plaats over van concurrent Cassidy.

Wehrlein, voormalig Formule 1-coureur van Sauber, koos al vroeg voor de attack mode en schonk zo de leiding weer aan Cassidy, die een ronde later hetzelfde deed. De kopgroep was traditioneel groot met veel positiewisselingen, maar uiteindelijk leek het op een duel tussen Cassidy, Wehrlein en Antonio Felix da Costa uit te draaien. Polesitter Dennis was vooral over problemen met de attack mode aan het discussiëren.

Teamwork

In ronde 11 raakten Maximilian Günther en Nato elkaar, met een safety car als gevolg. Porsche besloot daarna dat Wehrlein en Da Costa elkaar moesten helpen. De beide coureurs reden naast elkaar in elke bocht, waardoor de concurrentie even geen inhaalacties kon plaatsen. Cassidy vond het een paar rondjes later echter wel mooi geweest en gaf de beide Porsches het nakijken.

Uiteindelijk hoefden de coureurs, mede door de safety car, weinig energie te besparen in de slotfase. Stoffel Vandoorne zou dat niet meer meemaken door een kamikazeactie en een kapotte voorvleugel. De Belg remde veel te laat, raakte twee concurrenten en moest een pitstop maken. Ondertussen had Da Costa Cassidy weer ingehaald.

In ronde 25 kwam de safety car voor de tweede keer de baan op wegens een crash tussen Nato en Sacha Fenestraz. De laatstgenoemde coureur had nog een applausje in petto voor Nato, die veel te ambitieus een inhaalactie plaatste. Daarna barstte de strijd om de zege volop los, met een touché tussen Dennis en Wehrlein tot gevolg. Ook Mitch Evans, teamgenoot van Cassidy, ging zich met de verrichtingen bemoeien en verscheen ineens op de eerste positie. Wel moest de Jaguar-coureur nog een attack mode pakken, waardoor Da Costa een voorsprong op kon bouwen. De Braziliaan gaf Cassidy en Oliver Rowland het nakijken en eiste nipt de overwinning op.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"