Viaplay presenteerde op donderdagochtend de resultaten van het tweede kwartaal van 2023. Hoewel de omzet met 16,1% groeide tot meer dan 4,5 miljard Zweedse kronen (ongeveer 398 miljoen euro), rapporteerde de streamingdienst een operationeel verlies van circa 570 miljoen euro. Bovendien was er een duidelijke daling in het aantal abonnees aan het einde van het tweede kwartaal vergeleken met het einde van het eerste kwartaal. Tegelijkertijd onthulde Viaplay een nieuwe strategie en bedrijfsplan: het bedrijf gaat een nieuw bedrijfsmodel implementeren en zal haar activiteiten in diverse internationale markten verminderen of zelfs volledig staken. Er verandert niets wat betreft de Formule 1 uitzendrechten.
Streep door diverse landen, Nederland blijft
In de afgelopen periode deden speculaties de ronde dat Viaplay Nederland mogelijk op korte termijn zou verlaten. Nieuwe CEO Jørgen Madsen Lindemann suggereerde vorige week dat de situatie ernstiger was dan aanvankelijk werd gerapporteerd. Ondanks een afname in het aantal abonnees, zal Viaplay niet uit Nederland vertrekken, waardoor de Formule 1-races beschikbaar blijven op de Scandinavische streamingdienst. De streamingdienst heeft de Formule 1 rechten tot minimaal eind 2024 in handen. Het bedrijf heeft echter aangekondigd dat het haar activiteiten in de Baltische landen staakt vanwege tegenvallende prestaties in Estland, Letland en Litouwen. Daarnaast plant Viaplay om de afdelingen in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Polen en Canada te sluiten of te verkopen. Ook wordt het personeelsbestand aanzienlijk gereduceerd met een krimp van 25 procent. Ondanks deze uitdagingen mikt de streamingdienst op 7 tot 7,2 miljoen abonnees tegen het einde van 2023.
Meest gelezen