Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Nederlands Spyker F1 trekt lange neus naar topteams en verovert riante leiding

Weinig Formule 1 Grands Prix waren zó knotsgek als de GP van Europa in 2007. Een absolute glansrol is weggelegd voor Markus Winkelhock, die welgeteld één race reed in de Formule 1. En wat voor een!

Winkelhock Spyker
Terugblik
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

We schrijven 22 juli 2007, vandaag exact 18 jaar geleden. Het is het jaar van de deelname van het Nederlandse Spyker F1 aan de Formule 1. Christijan Albers is net bedankt voor bewezen diensten en wordt voor de Grand Prix van Europa vervangen door de Duitse debutant Markus Winkelhock, een mooi cadeautje voor zijn thuispubliek.

Logischerwijs geeft niemand een stuiver voor de kansen van Winkelhock, maar op zondagmiddag lijkt alles zijn kant op te vallen. De dreiging van regen is er volop en Spyker F1 gokt. Spyker F1 gokt goed door Winkelhock al na de opwarmronde naar binnen te halen voor regenbanden. Zodra de lichten uitgaan, gaan daadwerkelijk de hemelsluizen open. Coureurs zoeken watertrappelend naar grip, terwijl Winkelhock doodleuk de meute voorbijrijdt. 

De mensen vooraan haalt hij in als die na één ronde ook allemaal de regenbanden gaan halen. Het resultaat is een overweldigende voorsprong van 33(!) seconden, nota bene bij zijn debuut, nota bene in zijn thuisrace, nota bene voor achterhoedeteam Spyker. Hoe mooi wil je je sprookje hebben?

			© xpb.cc
	© xpb.cc

Vijftien rondjes

Winkelhock zou graag hebben gezien dat iedereen de neus in het rechte spoor zou hebben gehouden, maar in bocht één tuimelen coureurs één voor één van de baan als de weergoden nóg een tandje bijzetten (foto hierboven). De wedstrijdleiding kan niet anders dan de safety car naar buiten sturen. 

De voorsprong van Winkelhock is verloren en tegen teams als Ferrari, McLaren en Red Bull is hij simpelweg niet opgewassen, hoe mooi de plaat boven dit artikel ook is. Zijn gok om op full wets te blijven rijden waar anderen voor intermediates gaan, helpt hem ook niet.

Uiteindelijk zou hij in ronde 15 uitvallen met een hydraulisch probleem. Daarna zagen we hem niet meer terug in de Formule 1. Maar hij kan tot op de dag van vandaag zeggen: 'het waren 15 fantastische ronden'.

Ook interessant:

Red Bull RB21 ontneemt Verstappen thuisvoordeel

Verstappen werkt toe naar de Formule 1 Grand Prix van België, toch een soort thuisrace. Maar is er nog sprake van een thuisvoordeel? Eigenlijk niet met de Red Bull RB21 zoals deze nu is, oordelen Coronel, Dimmers en Mosterdijk in de RacingNews365 Formule 1-podcast.

Praat mee!

x
Verstappen Voortreffelijke revanche Verstappen en Red Bull voorspeld: "Dat wordt de headline van het weekend"