Max Verstappen kreeg het in de beginfase van de Grand Prix van Mexico aan de stok met Lando Norris, wat uiteindelijk leidde tot ongeoorloofde acties van de Nederlander. Hij kreeg in totaal twee keer een straf van tien seconden. Eerst duwde Verstappen Norris van de baan in bocht 4, om vervolgens in bocht 8 de baan te verlaten en zo een voordeel te behalen. Mede door die straffen moest de Nederlander genoegen nemen met een zesde plek in Mexico.
Maar hoe kijken de Nederlandse Formule 1-fans naar de twee straffen voor Verstappen? RacingNews365 legde de volgende vraag voor: Zijn de straffen voor Max Verstappen terecht? In totaal stemden ruim 41 duizend mensen op deze poll, al komt er geen eenduidig antwoord uit. De fans zijn dus duidelijk verdeeld.
Bijna 32 procent van de stemmers vindt dat de twee straffen voor Verstappen terecht zijn en dat hij op de blaren moet zitten, terwijl ruim 30 procent vindt dat de beide straffen juist onterecht zijn. Ze vinden dat dit gewoon bij het racen in de Formule 1 hoort.
Verstappen kreeg dus twee straffen voor twee verschillende incidenten. Een kwart van de fans vindt dat Verstappen te hard is gestraft voor zijn actie in bocht vier, waar hij Norris dus buiten de baan drukte. Om zijn positie terug te pakken, ging Verstappen hardhandig te werk in bocht 8. Hij verliet de baan om uiteindelijk Norris weer in te halen. Slechts 13 procent vindt dat de straf voor die actie te zwaar is.
Bekijk hieronder de uitslag van de poll! En bekijk daaronder de video van de incidenten!
Ook interessant:
De Grand Prix van Mexico was er een om niet snel te vergeten, vooral omdat Max Verstappen en Lando Norris voor de tweede keer in één week tijd clashten. Daar hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk vast een uitgesproken mening over in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Rika baas-siemers
Ik vondt dit niet normaal ze passen de regels zomaar aan dit kan in mijn ogen niet kijk van kinds af aan f1 maar al die regels die ze zo maar invoeren omdat sommige partijen gewoon niet meer willen vechten voor hun overwinning en dan maar lopen te zeuren en te jammeren is niet te geloven ga racen en iedereen gaat voor de winst en de beste wint en veniel deze sport niet iedereen heeft een mening maar max wordt zwaarder bestraft dan de andere coureurs dan moet iedereen zich maar beter inzetten om het zelfde te bereiken en niet jammeren
S800S2000nsx
Ondertussen is aangetoond dat norris zijn snelheid toch veel te hoog lag om bocht 8 te halen, volgens mij heeft norris opzettelijk buitenom en buiten de piste naast Verstappen gebleven om zo de regels tegen Verstappen te gebruiken......
Maikel Zwart
Dat is niet waar want verstappen divebomde op norris dus als er een de bocht niet kon halen was hrt verstappen wel
Marxx
Max stopt met F1 na dit seizoen. Teveel op de persoon nu door FIA en collega's. Hij hoeft ook niets meer te bewijzen, het is goed zo.
renzo-massi
Misschien is het terecht maar zelf ben ik van mening dat er juist veel meer van dit soort acties moet zijn. Het moet geen brave sport worden, dan wordt het snel saai.
Dit bericht is aangepast op:
WilSchilder
Precies!!!!!!!!!
Lando4president
Ik ben wel heel benieuwd hoeveel duimpjes je had gekregen als de rollen omgedraaid waren geweest.
renzo-massi
Het moet niet uitmaken wie of wat dit doet. Het gaat er om dat er op de baan geknokt mag worden en daaromheen niet teveel gezeurd wordt.
Dit bericht is aangepast op:
Harold9999
2 x 5 seconde zou terecht zijn geweest, 2 x10 seconde is gewoon belachelijk en wordt normaliter enkel uitgedeeld als je een ander schade toebrengt. Wat hier meespeelt is dat er Britten in de jury zitten terwijl er een Brit om de wereldtitel strijdt. Dit is in alle andere sporten gewoon volstrekt ondenkbaar en onacceptabel. Zie je het al voor je, de voetbalwedstrijd Engeland - Nederland op het WK met een Engelse scheidsrechter. In de F1 kan het blijkbaar.
Dit bericht is aangepast op:
MarvinJames
Verdeeld... Verdeeld... 70% van de stemmers vindt het straffen terecht. Er is alleen verdeeldheid over de zwaarte van de straffen. En dat is terecht. De standaard straffen zijn 5 seconde. Er is geen excuus vanuit de FIA om hier tweemaal 10 seconde voor te geven. Dat vind ik wel kwalijk.
sander-colnot#42316
Ik dacht juist dat de standaard straf 10 seconden was en dat ze daar in Austin van af waren geweken omdat Verstappen óók buiten de baan ging.
MarvinJames
In de FIA Rapporten staat in Austin dat Russell en Norris de "Standaard Straffen van 5 seconden" hebben ontvangen. Met overigens daarbij ruime uitleg. In het FIA Rapport van Mexico staat alleen maar wat er gebeurd is en dat er 10 seconde voor gerekend is. FIA meet dus zoals gebruikelijk weer met verschillende maten.
Hennie-1965
nou bleef Norris ook niet op de baan, dus dan zou het hetzelfde beoordeeld moeten worden ! Maar dat gaat nooit gebeuren met een Max-hater Herbert en de zoon van McLaren oprichter Mayer als stewards !
MarvinJames
@Hennie-1965 Mja, ik ben zo iemand die liever heel die discussie wil voorkomen. Ik ben dan ook van mening dat we sowieso moeten beginnen om de circuits aan te passen zodat bepaalde inhaalmanoeuvres gewoon niet uitgevoerd kunnen worden. Dan zit je ook niet met stewards die al dan niet biased zijn, die foute beslissingen kunnen nemen.
Hennie-1965
@ MarvinJames : Dat begrijp ik, maar mijn punt is als je afgelopen week de social medis en de verschillende F1 pagina"s hebt gevolgt zie je best vaak Dhr Herbert zwaar negatief over Max praten tot zelfs de opmerking dat Max eens extra zwaar gestraft dient te worden, en zie hier, één weekend later is deze verschrikkelijke Bias steward weer in z'n hokje tesamen met de zoon van McLaren oprichter Peter Mayer, Tim Mayer ( die overigens nog aandelen bezit van McLaren F1 en van McLaren aero bedrijf ) dat betekend in mijn ogen dat hij nooit objectief en eerlijk kan oordelen over een situatie waar McLaren bij betrokken is ( zijn aandelen zulle in waarde omhoog gaan als Norris beide titels binnen haalt ), nooit kan zo iemand eerlijk zijn mening geven, zal ten alles tijde McLaren het voordeel van twijfel geven. Tel die 2 bij elkaar en dan zijn de straffen van Max niet eerlijk gegeven. Maar goed, is mijn mening. Maar een steward bij de FIA die financieel gewin bij een team wat vecht voor de titel zou niet moeten mogen !
willem H
@sander-colnot#42316 Als ik me niet vergis: 5 seconden voor van de baan duwen, 10 seconden voor inhalen buiten de baan. Russell kreeg 5 sec in Austin voor iemand eraf duwen. Norris kreeg 5 sec in Austin wegens het inhalen buiten de baan. In het FIA document staat dat dat eigenlijk 10 sec is, maar omdat Max ook buiten de baan kwam, hebben ze er 5 van gemaakt.
DoejzPoohdini
Zolang de stewards zo wispelturig zijn bij het toekennen van wel of geen straf en daarbinnen de strafmaat (aantal seconden) naar eigen inzicht veranderen….., vind ik zeker dat Max een straf verdiend heeft, want dit was over het randje, maar blijft het gevoel dat er met meerdere maten gemeten wordt kleven. Dat kan niet de bedoeling zijn als je naar sport zit te kijken, dus stewards van de FIA zet hem op en ben CONSEQUENT!!!
StefX x
Enigste juiste beslissing! En als kers op de taart punten op licentie. Hulde aan FIA
turbohenkie
zo is het hoor Bas uhh sorry Benny, uhh sorry v putten, uhh sorry Rocketman, uuhh sorry Amazinggirl . uhh sorry ik zie pas dat het op dit moment even StefX is , het is voor ons ook verwarrend al die accounts die je steeds met een andere naam gebruikt , het leukste is nog wel dat je aan jezelf positieve duimpjes geeft via je andere account , slim man ha ha 🤡
StefX x
Heb je je medicatie overgeslagen? Moet die verhoogd worden, want je praat onzin!! Zijn dat allemaal namen die je in het weekend gebruikt, voor je buitenactiviteiten in het bos of parkeerplaats?
Ara
De poll is helemaal niet terecht! Bocht 4 vond ik niet fout maar wel bocht 8, maar geen 10 seconden straf. Daar kon je niet voor stemmen.
BKO
"Om zijn positie terug te pakken, ging Verstappen hardhandig te werk in bocht 8. Hij verliet de baan om uiteindelijk Norris weer in te halen. Slechts 13 procent vindt dat de straf voor die actie te zwaar is." Beetje misleidend. De cijfers worden hier verkeerd uitgelegd. Ongeveer 44 procent vindt namelijk dat de straf voor die actie te zwaar is.
Dit bericht is aangepast op:
Hennie-1965
Ik vind dat deze poll een optie of 2 meer zou moeten gehad hebben die de 2 straffen apart behandelden en dat je meer dan 1 optie kunt opgeven. ik vind dit omdat de eerste staf imo onzin was en de 2e straf wel een straf moest zijn maar dan met 5 sec ipv 10 sec !