Zojuist kwam het nieuws naar buiten dat tijdens de vergadering van de F1 Strategy Group in Geneve het onderdeel hoofdbescherming ter sprake was gekomen. De teams uitte felle kritiek op de invoering van de Halo of het Shield, maar de FIA had daar geen boodschap aan. Volgens Autosport.com stemde negen van de tien teams tegen de invoering van de extra cockpitbescherming. De autosportbond wil het systeem vanwege veiligheidsredenen invoeren. Veel teams en coureurs waren al bang dat de FIA het over deze boeg zou gooien. Op het punt van veiligheid heeft de autosportbond namelijk een veto. Er was al langer sprake van dat de FIA extra hoofdbescherming wil invoering in de Formule 1. De Halo werd in 2016 uitgebreid getest en door veel coureurs en teams afgeschoten. Het concept hoort volgens velen niet thuis in de Formule 1.
Er is nog een kleine kans dat de introductie niet doorgaat en dat is als de World Motor Sport Council besluit om het voorstel van de FIA naast zich neer te leggen. Normaal gesproken is de kans daarop bijzonder klein en is goedkeuring slechts een formaliteit. De FIA heeft aangegeven dat het de komende maanden samen met de teams de vormgeving van de Halo wil fine-tunen. Grote vraag is of men uiteindelijk bezwijkt onder de druk van de Formule 1 wereld en fans die allemaal fel tegenstander zijn van de Halo. Veel mensen vinden dat het systeem niet nodig is, omdat er in de laatste 25 jaar nauwelijks ongevallen zijn geweest met hoofdletsel dat voorkomen kan worden door de Halo. Daarnaast is de Halo een cosmetisch zware ingreep die het DNA van de 'koningsklasse' van de autosport zwaar aantast. Formule 1 teams en organisaties zijn bang dat veel fans afhaken, omdat de sport er niet langer snel, sexy en uitdagend uitziet. De Halo past ook niet in de plannen van Liberty Media die juist een grotere show wil maken van de Formule 1, waarin de coureurs er ook weer als echte helden uitzien en de sport een snel en sexy karakter heeft.
Meest gelezen