Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nemen de huidige Formule 1-coureurs te veel risico's?

De veiligheid van de Formule 1 kwam tijdens en na de Formule 1 Grand Prix van Italië opnieuw onder een vergrootglas te liggen toen Max Verstappen en Lewis Hamilton samen crashten. Met de halo die al vaak redding bood vermoedt voormalig Formule 1-coureur John Watson dat een deel van de huidige coureurs zelfgenoegzaam wordt.

John Watson denkt simpel gezegd dat de huidige Formule 1-coureurs meer risico's nemen dan de coureurs uit eerdere tijdperken, ingegeven door de toegenomen veiligheid van de sport. De Formule 1 introduceerde in 2018 de halo en die speelde al meerdere keren een cruciale rol in het voorkomen van zwaar letsel, recent nog tijdens de Grand Prix van Italië. De Red Bull van Max Verstappen schoof daar over de Mercedes van Lewis Hamilton heen en raakte het hoofd van de coureur, wat nog veel meer het geval was geweest als de halo er niet was geweest. Nadien heeft de FIA bevestigd dat men een onderzoek start naar het ongeluk, om zo na te gaan of een nieuwe lessen geleerd kunnen worden. John Watson, meervoudig Formule 1 Grand Prix-winnaar in een tijdperk waarin dodelijke ongelukken in de sport veel meer aan de orde waren, vreest dat coureurs zich anno 2021 bulletproof wanen door de aangescherpte veiligheidsmaatregelen. "Coureurs lijken blind te zijn voor de gevaren, maar hoe veilig deze auto's ook zijn, je kan nog steeds zwaar gewond raken", zo doet hij zijn verhaal in een exclusief interview met RacingNews365 . "Het lijkt erop dat onder een deel van de jongere coureurs momenteel het gevoel heerst dat ze bulletproof zijn, enkel en alleen omdat de auto's veiliger zijn geworden." "Dat ontzag voor angst en gevaar dat we in mijn tijd nog voelden, bestaat niet meer. Nu overheerst de gedachte 'er kan me niks gebeuren, dus ik kan doen wat ik wil", vervolgt Watson, die de halo dankt voor zijn meerwaarde: "Gelukkig betrof dit een langzame bocht, maar wie wat wat er gebeurd was als dit in elke andere bocht was gebeurd." "De halo functioneerde geweldig. Ik zie heel goed wat men met de halo heeft getracht te doen en wat het heeft bijgedragen aan het redden van mensenlevens. Ik weet dat Hamilton klaagde over nekklachten en in eerste instantie dacht ik dat hij zich een beetje als een watje gedroeg, maar nu snap ik heel goed waarom hij behandeld wilde worden door een fysiotherapeut." "Als de halo er niet was geweest, had dat Hamilton mogelijk levensbedreigende verwondingen opgeleverd", zo besluit Watson, die de move van Verstappen labelde als een 'wanhoopsdaad'.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi