Peter Nørrelund is al jaren actief in de tv-wereld en weet als geen ander hoe groot de rol van sport is in dat wereldje: "Bij de NENT Group willen we graag een zo breed mogelijk assortiment opzetten en zowel in de Scandinavische als Baltische landen hebben we ook een breed sportpakket dat we onze klanten aanbieden. Daarom zagen we het als een unieke kans om ook de Formule 1-rechten voor de Nederlandse markt te veroveren, zeker nu Max Verstappen het geweldig doet. We beschikken al over de F1-rechten in zeven andere landen, volgend jaar komt Finland daar nog bij en in 2023 volgt ook Polen. Vanuit de ervaring in andere landen weten we hoe groot de Formule 1 is in de wereld”, aldus Nørrelund in een exclusief interview met RacingNews365 . De Deen is zelf vroeger ook actief geweest als sportjournalist en geniet dan ook van het feit hoe coureurs omgaan met de media in de Formule 1. "Alle coureurs weten hoe belangrijk sponsoren en de media zijn in de koningsklasse van de autosport. Kijk maar naar hoe Lewis Hamilton vroeger heeft moeten strijden om aan sponsorgeld te komen, zodat hij zijn carrière kon uitbouwen. Al in de karts moet je zorgen dat je je sponsorgeld op orde hebt en daardoor weten de coureurs heel goed hoe belangrijk het is om je team en sponsoren goed te representeren. Dat vind ik een mooi aspect aan de Formule 1, dat coureurs bereidwillig zijn en daardoor ook zeer interessant zijn voor de media." Nørrelund spreekt gedurende het interview zeer gepassioneerd over de Formule 1 en laat daarmee duidelijk zien dat hij de Nederlandse F1-fans zo goed mogelijk wil bereiken. "We zullen niet alleen vanuit een studio uit Amsterdam werken, maar we hebben ook minimaal twee commentatoren en een pitreporter op locatie aanwezig. Dat moet ervoor zorgen dat we de fans altijd van het laatste nieuws kunnen voorzien. Het is in de Formule 1 nodig dat je erbij bent, zodat je de sport zo goed mogelijk kan verslaan voor de fans." "Op dit moment is het echter nog onbekend wie welke positie op zich zal gaan nemen. Het is duidelijk dat we met F1-experts gaan werken, maar op dit moment weten we nog niet wie welke rol zal vervullen. Eerst zijn we namelijk bezig om qua management alles goed te regelen in Nederland, zodat er een goede basis komt te liggen. Vanuit dat punt kunnen we doorpakken en aan de rolverdeling gaan werken. Stap voor stap zullen we dan ook naar de fans communiceren over de manier waarop we te werk zullen gaan. Wanneer we meer duidelijkheid hebben over bepaalde zaken, zullen we dit direct delen met de fans." Het interview gaat verder onder de foto.
Gedurende het gesprek met de sympathieke en vooral enthousiaste Nørrelund wordt duidelijk dat de fans een cruciale rol spelen in het Formule 1-project van de NENT Group. "Ik zie allerlei dingen voorbij komen in de media en dat snap ik natuurlijk ook: het is een interessant topic. Voor ons is het op dit moment vooral belangrijk om te vermelden dat we de uitzendingen zo groot mogelijk willen aanpakken en dit lukt ons ook omdat we de sport al in zeven andere landen uitzenden. Daardoor hebben we veel ervaring en zijn we een van de grootste uitzendpartijen in de F1-paddock." "Door onze grootte zijn we in staat om de fans zo goed mogelijk te bereiken. Ook kunnen de fans ons gewoon op de smart-tv, grote devices en andere platformen bekijken, net als het geval is met bijvoorbeeld Netflix. Wanneer we spreken over Netflix wil ik overigens vermelden dat zij een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de Formule 1 door de serie Drive to Survive. Ik denk dat zij op een speciale manier de Formule 1 bij een nog groter publiek op de kaart hebben gezet en daar wil ik ze de complimenten voor geven." Die speciale manier hoopt Nørrelund ook toe te kunnen passen wanneer men volgend jaar van start gaat met het uitzenden van de races in Nederland. "Ik denk dat het als uitzendgerechtigde ook belangrijk is dat we uitvoerig kijken naar hoe we zo goed mogelijk actief kunnen zijn op social media. Daarin willen we een proactieve rol spelen, om juist ook wat meer dingen achter de schermen van de sport te kunnen laten zien, zoals Netflix dit ook heeft gedaan." "Een ander voorbeeld van onze opzet is dat we volgend jaar ook een aantal races gratis zullen uitzenden", zo vervolgt de Deen. "Dat betekent dat mensen bepaalde races op ons platform kunnen kijken zonder dat zij bij ons een abonnement hebben afgesloten. Tijdens de Dutch Grand Prix zullen we samenwerken met een Nederlandse zender, die de race ook op het openbare net zal uitzenden. De Nederlandse GP zal dan ook voor iedereen in Nederland te zien zijn."
Meest gelezen