Twaalf constructeurstitels (met Williams, McLaren en Red Bull) staan er op het cv van Red Bull-ontwerper Adrian Newey. In door hem ontworpen wagens pakten zeven verschillende coureurs samen twaalf wereldtitels in de Formule 1. Een mooie erelijst voor Newey, waar de naam van een van de meest iconische teams in de koningsklasse op ontbreekt. Newey heeft nooit bij Ferrari gewerkt, hoewel die mogelijkheid zich wel voordeed. In gesprek met de Formule 1-podcast Beyond the Grid zegt Newey dat hij dat toch wel een gemis vindt. "Daar heb ik soms best wel spijt van. Maar weet je, het zou bijvoorbeeld ook fantastisch zijn geweest om met Fernando (Alonso, red.) en Lewis (Hamilton, red.) t werken. Maar door omstandigheden is het er nooit van gekomen. Zo is het nu eenmaal." In zijn carrière kon Newey drie keer naar Ferrari. Ten tijde van zijn IndyCar-dagen, in 1993, toen Newey ontwerper was voor Williams in de Formule 1 en in 2014. Vooral die laatste keer was de keuze voor Newey heel erg moeilijk, zo vertelt hij. "Samen met Christian was en ben ik vanaf het begin af aan betrokken bij Red Bull. Het was een grote gok om McLaren, een kampioenschaps winnend team te verlaten voor een net startend team, dat eigenlijk de joker van de pitstraat was. We hadden de ambities om een race te winnen, misschien zelfs een kampioenschap. Het was leuk en uiteindelijk wonnen we vier wereldtitels. Dat overtrof onze stoutste dromen. Ik voelde me als een soort vader betrokken bij het team, een team dat bovendien ontwikkelingen doormaakte. Ik wilde eigenlijk helemaal niet weg."
Geen interesse in Formule 1
Maar na de winnende reeks van 2010 tot en met 2013 werd de situatie bij Red Bull anders. Motorleverancier Renault kon geen goede motor leveren in het nieuwe hybride-tijdperk. "Wij probeerden de druk op Renault op te voeren, bij de toenmalige baas Carlos Ghosn. We vroegen of hij meer middelen wilde vrijmaken om het budget te verhogen. Hij antwoordde dat hij eigenlijk helemaal geen interesse in de Formule 1 had. Hij deed het alleen omdat zijn marketingmensen zeiden dat het goed was." "Het was zo'n deprimerende situatie. We keken naar de toekomst en wisten dat Mercedes ons geen motor ging leveren. Ferrari had een geweldige motor, maar wij waren als Red Bull ooit begonnen met een Ferrari-motor maar daar bedankte we toen voor ten faveure van Renault. Ik geloofde bovendien niet dat als je in een kampioensstrijd bent verwikkeld, je hetzelfde materiaal zou krijgen als Ferrari zelf. Het zag er dus naar uit dat we nog jaren met Renault zouden zitten, waarin we niet competitief zouden zijn. Het was gewoon een donkere tunnel waar we in zaten." En op dat moment kwam Ferrari met een aanbod om Newey naar de Italiaanse renstal te halen. Gesprekken werden gevoerd, maar uiteindelijk hapte hij niet toe. Het voelde voor hem niet goed om Red Bull zo achter te laten. Een team dat als zijn thuis voelde en waarbij hij vanaf de start was betrokken. En nu wordt die keuze weer uitbetaald, met twee constructeurstitels op rij.
Meest gelezen