Met zwaar overgewicht, tot wel twintig kilo, kwam de Red Bull RB18 begin dit jaar tot leven. Dat had meerdere oorzaken, zo vertelt topontwerper Adrian Newey in gesprek met Auto, Motor und Sport . "Veel dingen kwamen samen waardoor het gewicht meer omhoog ging dan verwacht. De banden waren zwaarder dan eerst gedacht, net als de wieldoppen en de crashstructuur aan de zijkant." "Als je een auto ontwikkelt, werk je met toleranties wat betreft het geschatte gewicht. We dachten dat we dicht bij de gewichtslimiet zouden zitten. In feite zaten we er ver overheen. Het was bijna beschamend."
Vele problemen
Heel ver zat Red Bull dus boven het minimale gewicht dat de auto's ik 2022 moesten hebben, 798 kilo. Dat kwam onder meer door een gefaalde crashtest. "We hadden een probleem met de crashtest en moesten de zijkant van de crashstructuur versterken." Dat was niet het enige probleem. "Bovendien hadden we nog steeds een tekort aan mechanische onderdelen, omdat we lang aan de auto van 2021 hadden doorgewerkt. Vanwege dezelfde reden hadden we te weinig tijd om de aerodynamica te ontwikkelen. Daar betaal je voor in termen van gewicht." "Sommige onderdelen waren uiteindelijk gewoon te zwaar omdat we ze snel in elkaar hebben geflanst. Ook waren er nog domme dingen, zoals de voetsteun die een kilo te zwaar was. Dat onderdeel werd op het laatste moment ontworpen en daardoor werd het 'geboren' als een zwaar onderdeel", aldus Newey.
Meest gelezen