Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije GP Hongarije

Start race
04 d 20:37:27
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Adrian Newey

Newey dacht aan afscheid na gitzwart F1-weekend: "Verantwoordelijkheid waar ik mee moet leven"

De Grand Prix van San Marino in 1994 werd een gitzwart weekend voor de Formule 1 door de dodelijke ongelukken van Ayrton Senna en Roland Ratzenberger. Adrian Newey was op dat moment de ontwerper van de Williams van Senna en dacht na over een afscheid.

Senna imola 94
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

In 1994 draaide de Grand Prix van San Marino uit op een nachtmerrie. Dat begon op vrijdag met een zware crash van Rubens Barrichello, die even bewusteloos raakte en naar het ziekenhuis werd gebracht. Op zaterdag en zondag volgden de dodelijke ongelukken van Roland Ratzenberger en Ayrton Senna. Adrian Newey was toentertijd ontwerper bij Williams en werkte nauw samen met Senna. De Brit dacht na het ongeval na over een afscheid.

"Ik weet nog dat Ayrton, wat een beetje onze vijand was, van McLaren naar Williams overstapte", vertelt Newey in de High Performance-podcast. "Ik moest snel leren om hem Ayrton te noemen in plaats van Senna. Dat gebeurde ook op het moment dat Frank Williams en Patrick Head me vroegen om hem rond te leiden. Zijn nieuwsgierigheid, natuurlijke betrokkenheid en charisma... zodra je met hem sprak, kon je geen hekel aan hem hebben."

Newey had het dan ook heel moeilijk met het dodelijke ongeval van Senna. "Ik was op dat moment al een paar jaar verantwoordelijk voor het ontwerp van de auto. Hoe stom het ook klinkt, ik had er nooit over nagedacht of me afgevraagd hoe ik me zou voelen als iemand ernstig gewond zou raken, of erger, in een auto waar ik verantwoordelijk voor ben. Wat ik me vooral herinner is al het geluid van die verdomde toeters in het publiek met de beelden van Ayrton die rechtop in zijn auto zat. Je hoopt wanhopig dat hij in orde is. Het was zo zonde."

"Dat was ook de belangrijkste emotie, dat we zo'n geweldig mens waren verloren", vervolgt Newey zijn verhaal. "Het was zo'n stom en ongelukkig incident. En als er niets met de wishbone was gebeurd, was hij niet gewond geraakt. In de nasleep is je eerste emotie of je wel door wil gaan in de autosport. Ik heb er zeker over nagedacht om te stoppen. Daarna vraag je je af wat er is gebeurd. Was het de stuurkolom die brak? Hebben we het ontwerp compleet verprutst en de auto onveilig gemaakt? Of is er iets anders gebeurd? Op hetzelfde moment werden Patrick en ik aangeklaagd voor doodslag, wat ongeveer 10 jaar duurde, en leverde dat druk op. Het was echter niet het belangrijkste aspect voor mij, want ik was vooral bezig met welke rol ik persoonlijk had gespeeld in de crash."

Verantwoordelijkheid

Het is een vraag die altijd aan Newey zal blijven kleven, zo legt hij zelf uit. "Ik denk niet dat we ooit 100 procent zeker zullen weten wat er gebeurd is. In de data wijst niets naar een probleem met de stuurkolom. Het laat wel zien dat de auto zijwaarts sloeg in een bocht die normaal vol gas is. Ayrton slaagde er in de eerste ronde in die bocht vol gas te nemen, dus waarom lukte dat in hemelsnaam niet een tweede keer? Hij had een moment in de eerste ronde, maar ving de auto op. In de tweede ronde had de bandenspanning echter hoger moeten zijn en zou het in orde moeten zijn. Ik weet het niet. Je kan speculeren... misschien dat de band langzaam leegliep. De band rechtsachter was echter compleet vernield (in de crash, red.). We zullen het nooit weten."

Newey doet tot slot wel een onthulling over de auto. "Ik weet dat de auto aerodynamisch instabiel was en dat ligt zeker aan mij. Ik sloeg de plank aerodynamisch mis en de diffuser haperde bij een zeer lage rijhoogte. Ayrton verloor in de eerste drie races en was vastberaden om de auto naar de overwinning te slepen. Dat is de verantwoordelijkheid waar ik mee zal moeten leven."

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Edwin_B.

    Ik weet nog dat die auto allesbehalve zo goed was als het seizoen ervoor. Echter dacht iedereen dat dit kwam omdat er, door het verbod, geen actief veersysteem op zat. Dat Newey ontwerptechnisch de plank had misgeslagen is nieuw voor mij.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Richard van Dijk

    Echt vreselijk om hiermee te moeten leven ook al is hij na 10 jaar zo te lezen vrijgesproken van schuld. Dit zal hem zijn leven lang bij blijven en dat vind ik echt erg voor hem. Meer dan 30 jaar geleden heb ik met mijn vrachtwagentje een automobilist het ziekenhuis in gereden en zijn auto totaal verwoest. Juridisch werd ik vrijgesproken maar het is me altijd bijgebleven, zoiets kán je gewoon niet vergeten. En dat ging "alleen maar" over een gewonde, ik kan me niet voorstellen hoe Newey zich toen voelde en nu nog steeds daarover voelt.

    Dit bericht is aangepast op:

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Richard van Dijk

      Deel 2 @HL_T Nu kan ik ineens niet meer rechtstreeks reageren op jouw bericht, vreemd... Iedereen heeft recht op een eigen mening natuurlijk maar zorg dan ook dat je die mening kunt onderbouwen zodat je jezelf niet constant meent te moeten herhalen. Niemand weet natuurlijk alles over F1 en alles wat er bij komt kijken maar zoals je zegt is het irritant dat er niet gehinderd door enige kennis meningen en oordelen over het internet vliegen en als je vraagt naar het hoe en waarom is er ineens niemand meer thuis. Ik weet ook lang niet alles maar dat pretendeer ik ook niet, ik hou het bij wat ik wél weet en hoop te leren van andermans kennis. Dus ik ben het wel met je eens: Als je een mening hebt of een oordeel velt zorg ervoor dat je weet waar je het over hebt. Feiten doen het beter dan onderbuikgevoelens.

x
Hamilton Vrijgezelle Hamilton kijkt vol verbazing naar gezinslevens Verstappen en co: "Hoe doen ze dat?"