Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië GP Saoedi-Arabië

Start race
04 d 15:48:12
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Newey: "Dan maakt de straf van de FIA voor Red Bull geen verschil"

Gaat Red Bull volgend jaar net als in 2022 schitteren? Een straf van de FIA maakt die opgave aanzienlijk lastiger. Althans, dat zou je vermoeden. Het hóéft niet zo te zijn, meent Adrian Newey. Onder een voorwaarde dan.

In een video op de Red Bull-website blikt Chief Technical Officer Adrian Newey terug op het Formule 1-seizoen. Hij is trots op de prestaties van zijn team, wetende dat de kampioensstrijd in 2021 nog lang door ging. Dat ging ten koste van de ontwikkelingstijd voor de 2022-bolide. "Statistisch was de RB18 onze beste auto ooit. We kunnen daar erg trots op zijn, zeker na de spannende strijd in 2021. We zijn die auto lang door blijven ontwikkelen en omdat onze middelen gelimiteerd waren, konden we niet alles in de nieuwe auto voor 2022 stoppen, die aan de hand van nieuwe regels moest worden ontwikkeld." Newey legt uit wat dit veranderde aan de aanpak. ""Daarom hebben we gefocust op de fundamenten van de wagen, zodat het pakket in orde was. De voor- en achterwielophanging, de lay-out van de monocoque, de lay-out van de radiatoren enzovoort." "Op die manier hadden we het pakket dat we, ook al waren we aan het begin van het seizoen niet het snelste, door het jaar heen konden verbeteren. In de eerste helft van het seizoen had de auto zeker wat zwakke punten, maar die hebben we verbeterd en in de tweede helft van het jaar hadden we absoluut een competitief pakket."

Straf hoeft geen zware te zijn

Red Bull ging in 2021 over de budgetlimiet heen, waardoor de FIA zich genoodzaakt zag om het team van Max Verstappen en Sergio Perez hard te straffen. Newey legt uit wat de gevolgen zijn, maar denkt dat Red Bull er niet per se heel hard door geraakt hoeft te worden. "De verminderde windtunneltijd betekent dat we minder verschillende onderdelen en ideeën kunnen evalueren. Als we heel slim zijn en altijd de juiste onderdelen kiezen voor het schaalmodel, dan maakt de straf natuurlijk weinig verschil", zo redeneert de Britse ontwerper.

Ferrari of Mercedes?

Maar de concurrentie zal natuurlijk ook vooruitgang boeken. Dat benadrukt Newey. "Ferrari zal niet stil zitten. Zij zullen hun zwakke punten aanpakken. Ze hadden wat betrouwbaarheidsproblemen en er werden aan de pitmuur wat fouten gemaakt. Zij zullen weer terug slaan." "Mercedes startte daarnaast het seizoen met een auto die ver van de pace af zat, maar door het seizoen heen maakten ze stappen en wonnen ze zelfs de voorlaatste race. We weten dus dat zij ook mee gaan strijden. Het wordt een lastig jaar, zeker", aldus de conclusie van de Red Bull-ontwerper.

x
Revanche Verstappen aast op Suzuka-achtige revanche: "Laatste push"