Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug

F1-stand

  • 1 HAM 88
  • 2 BOT 58
  • 3 VER 52
VT1 vr 07 aug 12:00 13:30
VT2 vr 07 aug 16:00 17:30
VT3 za 08 aug 12:00 13:00
Quali za 08 aug 15:00 16:00
Race zo 09 aug 15:10 17:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 15:00 16:00
Race zo 01 nov 15:10 17:10
por
Start GP Groot-Brittannië (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 nieuws

Newey: "Nam mijn ontslag bij Williams uit onvrede over Villeneuve en Hill"

Adrian Newey was in de jaren 90 de meest gewilde ontwerper in de Formule 1. De Brit veroverde wereldtitel met Williams en McLaren, bij eerstgenoemde vertrok hij na onenigheid met Patrick Head en Frank Williams.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het Formule 1-team van Williams was zeer succesvol in de jaren 90 mede door de succesvolle ontwerpen van Adrian Newey. Een lang huwelijk tussen Newey en de aandeelhouders van Williams, Frank Williams en Patrick Head, leek in de maak. In 1996 kwam er plotsklaps een einde aan een zeer succesvolle samenwerking.

De beslissingen van Williams en Head om in zee te gaan met Jacques Villeneuve en een jaar later regerend kampioen Damon Hill aan de kant te zetten, luidden het vertrek van Newey in.

"Williams was een geweldig team om voor te werken en ik ben altijd uitstekend behandeld daar. Patrick gaf me veel vrijheid bij het ontwerpen van de auto en ik heb er een mooie tijd beleed. Maar, je moet niet vergeten dat het altijd Frank en Patrick waren die alles bepaalden bij de lunch."

"Ze beloofden me in 1995 dat ik onderdeel uit zou gaan maken van het beslissingsproces. Helaas vergaten ze dat te vaak. Toen ik hoorde dat Damon geen stoeltje had voor 1997 was dat een schok voor me. De eerste schok was al een jaar eerder toen Villeneuve bij ons kwam rijden. Iets dat totaal niet in lijn was met de afspraak die Frank en Patrick met me maakten."

Newey beschrijft de eerste testdagen van Villeneuve, die op dat moment zeer succesvol was in Amerika. De zoon van de legendarische Gilles Villeneuve had de Indy 500 en het IndyCar-kampioenschap op zijn naam geschreven. Zijn eerste meters in een F1-auto waren volgens Newey allerminst indrukwekkend te noemen.

"David Coulthard moest de baan op om een target te zetten. Jacques was vervolgens anderhalve seconde langzamer, maar hij kreeg nog een tweede test. Daarin was hij volgens mij twee seconden per ronde langzamer, toch kreeg hij het stoeltje zonder dat ik in die beslissing werd gekend. Ik heb dat nooit begrepen van Frank en Patrick", aldus Newey tijdens de Royal Automobile Club Talk Show.

Villeneuve wordt in 96' tijdens zijn eerste F1-seizoen tweede achter Hill, maar de Brit moest desondanks plaatsmaken bij het team. Rond de Duitse Grand Prix, in het midden van het seizoen, hakten Head en Williams de knoop door. Newey werd wederom niet gekend in deze beslissing: "Ik vond dat ze Damon niet goed behandelden. Dat was een van de redenen voor mij om het team te verlaten."

2 reacties

    Exclusief Pirelli bevestigt: "Verstappen had race kunnen winnen op oude banden"