Vanaf 2026 gelden nieuwe motorreglementen in de Formule 1 en zullen liefst zes motorfabrikanten deelnemen. Mercedes, Renault en Ferrari krijgen gezelschap van Audi, Ford en Honda. Red Bull gaat samenwerken met Ford. In 2014 stond Red Bull op achterstand omdat Mercedes een aanzienlijk voordeel had op het moment dat het hybride-reglement werd geïntroduceerd. Red Bulls topontwerper Adrian Newey hoopt dat het verschil tussen de beste en slechtste motor over drie jaar niet meer zo groot is. "Toen de hybride-regels voor het eerst werden ingevoerd, waren er enorme verschillen. Mercedes deed het fantastisch met hun power-unit en anderen lagen verschillende niveaus achter", zegt Newey bij Sky Sports .
"Nu zit alles heel dicht bij elkaar. Ik zou zeggen dat er twee of drie procent verschil zit in het vermogen van de motoren. Dat is misschien 0,2 tot 0,3 seconde verschil, wat nog steeds groot is als het veld zo dicht bij elkaar zit. Maar het is niet meer zoals die ene seconde toen de regels werden ingevoerd", geeft Newey aan. "Nu er in 2026 nieuwe motoren komen, is het risico groot dat er weer grote verschillen ontstaan. Als dat zo is, kost het de fabrikanten tijd om dat te begrijpen en het gat te dichten, terwijl de mensen die zich bezighouden met het chassis veel sneller kunnen reageren."
Meest gelezen