Als iemand het idee achter het DAS-systeem van Mercedes moet kunnen doorgronden, is het Red Bull-topontwerper Adrian Newey wel. In het verleden was hij verantwoordelijk voor de nodige innovaties in de Formule 1, maar bij het systeem van Mercedes plaatst ook hij de nodige vraagtekens. Het argument dat het het een bewegend aerodynamisch onderdeel betreft en dat het daarom niet legaal is, dat veegt Newey net als Mercedes nog van tafel: "Dat is hooguit een gevolg van, in plaats van de intentie van het systeem", zo wordt hij geciteerd door Auto, Motor und Sport . Het argument dat Newey tegen de legaliteit van de W11 wil aandragen, is echter simpel: "Het stuur is bedoeld om mee te sturen. Als je eraan draait, dan verandert de auto van richting. Als men echter aan het stuur trekt of er tegen duwt, blijft men rechtdoor gaan. Dat is tegen de principes van een Formule 1-auto." Ook Christian Horner doet als teambaas van Red Bull nog een duit in het zakje: "Het verbaast me dat de FIA Mercedes toestemming heeft gegeven. Het is duidelijk dat Mercedes andere teams er nu toe dwingt om met een soortgelijk systeem te komen. Dat kost klauwen vol met geld, dat terwijl het systeem volgend jaar alweer verboden is."
Meest gelezen