Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Newey twijfelt aan legaliteit DAS-systeem Mercedes

Adrian Newey is er nog niet van overtuigd dat het DAS-systeem van Mercedes volledig aan de Formule 1-reglementen voldoet.

Als iemand het idee achter het DAS-systeem van Mercedes moet kunnen doorgronden, is het Red Bull-topontwerper Adrian Newey wel. In het verleden was hij verantwoordelijk voor de nodige innovaties in de Formule 1, maar bij het systeem van Mercedes plaatst ook hij de nodige vraagtekens. Het argument dat het het een bewegend aerodynamisch onderdeel betreft en dat het daarom niet legaal is, dat veegt Newey net als Mercedes nog van tafel: "Dat is hooguit een gevolg van, in plaats van de intentie van het systeem", zo wordt hij geciteerd door Auto, Motor und Sport . Het argument dat Newey tegen de legaliteit van de W11 wil aandragen, is echter simpel: "Het stuur is bedoeld om mee te sturen. Als je eraan draait, dan verandert de auto van richting. Als men echter aan het stuur trekt of er tegen duwt, blijft men rechtdoor gaan. Dat is tegen de principes van een Formule 1-auto." Ook Christian Horner doet als teambaas van Red Bull nog een duit in het zakje: "Het verbaast me dat de FIA Mercedes toestemming heeft gegeven. Het is duidelijk dat Mercedes andere teams er nu toe dwingt om met een soortgelijk systeem te komen. Dat kost klauwen vol met geld, dat terwijl het systeem volgend jaar alweer verboden is."

Viaplay
x
McLaren Norris verklaart kwalificatieresultaat met cynische sneer naar Red Bull