De mond van menig concurrent viel open toen Red Bull het doek van haar nieuwe RB20 trok. Na een ultradominant jaar besloten Adrian Newey en zijn technische team om de nieuwe F1-bolide toch drastisch te veranderen ten opzichte van de RB19 waarmee Verstappen 19 races won.
Vooral de sidepods en de motorkap vielen op door hun nieuwe ontwerp, terwijl de andere teams juist massaal de weg insloegen van het ontwerp van de RB19 van vorig jaar. Zo zette Newey iedereen op het verkeerde been.
In gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport, verklaart Newey zijn beweegredenen. Die zijn eigenlijk heel simpel: "We wisten dat de andere teams ons zouden kopiëren. Als we de auto van vorig jaar simpelweg hadden doorontwikkeld."
Anderen bekeken ook:
Drie tienden van een seconde
Die gedachte leek tijdens de eerste testdag een schot in de roos te zijn, want Verstappen bouwde aan het einde van de dag een voorsprong op van maar liefst 1,1 seconde op de eerstvolgende bolide. Helmut Marko plaatst die voorsprong echter in perspectief.
Volgens de Red Bull-adviseur kan er namelijk beter van een paar tienden van een seconde voorsprong gesproken worden. "De voorsprong is niet zo groot als hij lijkt. We waren de enigen die in de koele avonduren met verse medium banden de baan op gingen. Dat verklaart de grote sprong die we in de middag maakten."
"We schatten de werkelijke voorsprong op drie tienden van een seconde", aldus de conclusie Marko.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!