Nu het hoge woord er uit is, wordt er flink gespeculeerd over de toekomst van Adrian Newey. Toch wil de topontwerper zelf voorlopig nog genieten van zijn tijd bij Red Bull. Newey was één van de prominenten achter het ontstaan van het team. Het afscheid valt hem dan ook zwaar.
"Ik heb drie keer een soort van speech gehouden", vertelt Newey in gesprek met Eddie Jordan bij Oyster Yachts tijdens de Historic Grand Prix van Monaco. "Eén in de engineering-room in Miami, één in de garage en één bij terugkomst op de fabriek in Milton Keynes. Die speeches waren erg emotioneel voor mij, omdat ik min of meer vanaf het begin bij Red Bull Racing betrokken ben geweest, samen met Christian Horner."
Waar Newey uiteraard een grote invloed had op het ontwerpen van de auto's, verklaart hij nu ook betrokken geweest te zijn bij vele andere zaken binnen het F1-team: "Samen met Christian ben ik vanaf het begin bezig geweest met het ontwikkelen van een hoop dingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de engineering-kant, de cultuur en werkethiek, maar ook dingen als de infrastructuur en zelfs de indeling van de gebouwen."
Anderen bekeken ook:
Toch was niet iedereen vanaf dag één enthousiast. Newey was, voor hij naar Red Bull vertrok, actief bij McLaren en won daar verschillende races en zelfs titels. Dat stond in schril contrast met de prestaties van Jaguar, de voorloper van Red Bull Racing. Zij waren steevast een middenmoter en in sommige gevallen zelfs een achterhoede-team. "Ik ben vanaf dag één betrokken geweest bij dit project en zeker in de beginperiode werd ik voor gek verklaard dat ik naar dit team ging", aldus Newey over deze periode.
"In mijn laatste jaar bij McLaren wonnen we nog tien Grands Prix. Ik ging dan ook van een race-winnend team, naar een opstartend team. Mensen zagen dit een hele grote gok en zelfs als carrière-moord. Red Bull werd meer gezien werd als een feestteam en dat hebben we om weten te zetten tot een race-winnend team, met natuurlijk die eerste overwinning in China in 2009, wat zelfs een 1-2'tje werd."
Newey kan dan ook met verve genieten van de successen die zijn opgebouwd in Milton Keynes. Alleen al hierdoor was de keuze om Red Bull te verlaten, er een die niet zomaar gemaakt is: "Na die overwinning gingen we door en werden we zelfs wereldkampioen in 2010. Na alles wat er sindsdien is gebeurd, was het heel moeilijk om een andere weg in te slaan en de keuze te maken om te vertrekken. Toch voelde het als een beslissing die ik om een hele hoop redenen moest maken. Voornamelijk omdat Red Bull mijn familie is. Alleen al daarom heb ik een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel voor wat daar gebeurd. Kijkend naar het team nu, is het volwassen en goed georganiseerd. Dat maakte het iets makkelijker om te zeggen, ik ga kijken naar nieuwe uitdagingen."
Voorspel en win

Wie wint de Grand Prix van Emilia-Romagna 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Broodkogel
RedBull gaat een meesterbrein verliezen dat was me al lang duidelijk. Een van de grondleggers. Is en blijft doodzonde
Drapeaudamier
Toen ikzelf ontslag nam bij mn oude baan was dat ook de reden van mijn vertrek, ik was toe aan iets anders. Retrospectief zie ik dat ik gewoon toe was aan een andere omgeving, en ik doe nog steeds hetzelfde werk. Op elk niveau in de maatschappij werkt het op die manier en dat geeft ook weer energie om langer te leven en nog meer dingen in de wereld te ontdekken. Een kleine sabbatical zal Newry goed doen en daarna het rode paard vleugels geven is op zich n mooi vooruitzicht.
flac
... en wie weet, gaat hij na een sabbatical weer verder met een ander project bij RedBull. WEC...?
bob-de-bakker#72919
Mijn glazen bol voorspeld ook iets met de WEC. Even in de luwte tot er een nieuw bedrijf (RB/Ford/WEC) is en gaan met die WEC banaan. Kunnen Max en Marco mee. Kan Horner zijn ding (alleen) doen in de F1.
44
Ik was mijn MB44 pet kwijt. Zal we ee voorbode zijn.Om een nieuwe te kopen.Voor de volgende 7 titels.Alleen dit keer natuurlijk een Ferrari 44.
Vince78
Nieuwe uitdagingen.... Dat klinkt niet als tijd voor mijn (welverdiende) pensioen. Als fan van de sport kan ik alleen maar hopen, dat hij nog energie heeft om nog 1x het truukje te herhalen, door weer een ander team tot een kampioenschappen winnende combinatie te maken. (In het belang van de sport zou het dan goed zijn, als dit geen RedBull of Mercedes is. Die hebben wel genoeg gewonnen in de recente jaren. Ja dat zei ik echt, als tevens Max fan).
Dit bericht is aangepast op:
TROOPJE
@Vince78 audi weer een team van de grond af opbouwen dat zou echt super gaaf zijn
BarryChello
Wat een onterechte en " schreeuwerige" kop weer.Komt nergens meer terug in de onderstaande tekst. Voor de clicks dus.
Dit bericht is aangepast op:
V8-Power R730
Je kan wel klagen maar je klikt toch echt zelf op het artikel, maar ik heb een tip voor je. Verwijder je account en neem een abonnement op de Donald Duck👋👋
Edwin_B.
De voorloper van Red Bull was natuurlijk eigenlijk Stewart F1. Net zoals de voorloper van VICARB Minardi is. Bij beide heeft Jos nog gereden. Bij Stewart verving hij Jan Magnussen (papa van).