Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

"Niemand wil de teamgenoot van Verstappen zijn"

Red Bull heeft een rijdersprobleem, dat is al langere tijd duidelijk. Sinds het vertrek van Daniel Ricciardo staat Max Verstappen er alleen voor. Pierre Gasly kwam veel tekort en moest het veld ruimen voor Alexander Albon, die eveneens niet in de buurt weet te blijven van zijn kopman.

Wie praat over Red Bull heeft het maar over een man: Max Verstappen. Over zijn teamgenoot wordt zelden gesproken, althans niet in positieve zin. In 2019 was Verstappen de enige Red Bull coureur die een podiumplaats behaalde, negen in totaal. Zijn teamgenoten Pierre Gasly en Alexander Albon waren nergens te bekennen. Ook in 2020 lijkt hier met Albon geen verschil in te komen. Wat nu voor Red Bull en Verstappen? Autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers bespreken de situatie. Is Albon goed genoeg voor Red Bull? "Albon is gewoon veel te langzaam en dat is niet een race, maar al sinds hij bij Red Bull rijdt. Toen werd het gegooid op wennen en gebrek aan ervaring. Hij groeit echter niet door. In Abu Dhabi, de laatste race van 2019 gaf hij 53 seconden toe in evenzoveel ronden. In de races in Oostenrijk verloor hij in de eerste stint gewoon steeds zeven tienden of meer per ronde. Dat werd natuurlijk verbloemd door die safety cars in de eerste race", analyseert Dimmers. "Dat is gewoon veel en veel teveel. Het grote probleem van Red Bull is dat ze niemand anders hebben. Er zitten geen grote talenten bij hun teams die ze zo kunnen wisselen. Wie ga je in die auto zetten? Ze hebben Albon gekozen vanwege zijn vechtersmentaliteit en wat leuke acties, maar het is het gewoon net niet. Hij weet totaal niet in de buurt van Verstappen te blijven. De laatste die dat kon was Daniel Ricciardo. Er is maar één man die ze moeten halen: Sebastian Vettel", concludeert Coronel. Als Red Bull Albon vervangt, wie moet het dan worden? Vettel, die van 2009 tot en met 2014 bij Red Bull Racing reed en in de periode 2010-2013 vier titels op rij pakte? De Duitser moet weg bij Ferrari, maar is volgens Coronel nog altijd de graadmeter voor Verstappen: "Zet hem in die auto. Dan heb je een coureur met ervaring, die titels heeft gewonnen. Die nog altijd serieus snel is. Als ik Vettel was, zou ik Marko bellen en zeggen dat ik het voor niets kom doen, voor nul euro. Wat heeft hij te verliezen? Plus hij gaat er mega op vooruit, want de Red Bull is een betere auto dan de Ferrari." Moet Red Bull wel wachten tot 2021? Dimmers vindt van niet. "Kijk het zes races aan met Albon, tot na de dubbel op Silverstone. Dan heeft hij een jaar bij Red Bull gereden. Als het dan niet significant verbeterd is, moet je knopen doorhakken. Het zou niet des Red Bulls zijn om Albon dan te laten zitten. Wie je dan in die auto zet? Gedurende het seizoen is het lastig wisselen en uit eigen gelederen kan je alleen Gasly een tweede kans geven. Ik zou echter voor iets anders gaan, ook niet voor Hulkenberg. Die zal vast sneller zijn dan Albon, maar heeft ook genoeg kansen gekregen. Ik zeg volmondig: Sergio Perez!" "Perez heeft de snelheid, heeft de ervaring en de vechtersmentaliteit. Het is een volwassen rijder", aldus Dimmers. "Prima keuze! Een vechtertje, en daar houden ze bij Red Bull van. Het probleem is gewoon dat het zo ontzettend moeilijk is om teamgenoot van Verstappen te zijn. Je weet dat hij van een ander kaliber is. Max is van het niveau Senna of Schumacher. Om daar teamgenoot van te zijn is een ondankbare taak. We kunnen wel concluderen dat eigenlijk niemand teamgenoot van Verstappen wil worden, omdat je het gewoon ruim tegen hem aflegt", concludeert Coronel. Note: voor de volgers van onze podcast: deze week helaas geen podcast, maar we hebben Tom en Ruud een aantal stellingen voorgelegd die we de revue laten passeren op onze site. Volgende week zijn we weer terug met de podcast!

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi