Na afloop van de GP van Singapore legde de FIA voor het eerst de nieuwe beoogde versie van de 2021-voorvleugel voor aan alle Formule 1-teams. Het design van de nieuwe voorvleugel ziet er aanzienlijk meer futuristisch uit dan de huidige voorvleugels. Hoewel de FIA de schetsen en foto's nog niet openbaar heeft gemaakt, heeft het wel een beschrijving gegeven van de voorvleugels die vanaf het 2021-seizoen op de Formule 1-bolides moeten zitten. De voorlopige breedte van de nieuwe voorvleugel is, net als de huidige voorvleugels, 2 meter, maar verdere tests in de windtunnel kunnen deze afmetingen nog doen veranderen. De nieuwe voorvleugels is robuuster dan de huidige en de endplates zullen, net als de uiteindes van vliegtuigvleugels, naar boven wijzen. Ook het ontwerp van de achtervleugel is veranderd ten opzichte van de eerste tests in de windtunnel. Deze is breder gemaakt - hoeveel breder laat de FIA momenteel nog in het midden - en zal naar beneden toe naar binnen krommen, waardoor de voorvleugel volgens de FIA fijner voor het oog zal zijn. Verdere aanpassingen aan het voorlopige design omvatten het chassis, de hoofdrust van de coureurs, de vloer, de versnellingsbak en de achterremmen, al heeft de FIA de specifieke details over die aanpassingen nog niet publiekelijk gemaakt. De nieuwe regels die vanaf 2021 gaan gelden moeten voor het einde van oktober definitief zijn. Voor de FIA begint de tijd dus te dringen. In aanloop naar definitieve bekendmaking van alle regels, zullen er nog enkele tests met het nieuwe design plaatsvinden in de windtunnel. Kan Max Verstappen in Rusland goed voor de dag komen? Luister nu naar de nieuwste RacingNews365 podcast, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Jeroen van Inkel vooruit blikken op de Grand Prix van Rusland die komend weekend verreden wordt.
Meest gelezen