Na een mislukt huwelijk tussen Fernando Alonso en Alpine is de tweevoudig wereldkampioen vanaf dit jaar in dienst van Aston Martin. Het middenveldteam heeft grootse plannen en wil, net als alle concurrenten, zo snel mogelijk strijden voor overwinningen en Formule 1-titels. Met een spiksplinternieuwe fabriek en een flinke zak geld (ondanks de budgetcap) laat teameigenaar Lawrence Stroll zien dat hij serieus is. Met het vertrek van Sebastian Vettel als wereldkampioen bij het team is nu Alonso degene die het team moet leiden en adviseren zodat ze zo snel mogelijk aan de top staan. De Spanjaard liet in 2022 zien dat hij nog lang niet is uitgeblust en ondanks de haperende Alpine-bolide zette hij fraaie resultaten neer. Toch kan de komst van Alonso ook het perfecte recept zijn voor een portie drama.
Wat als Aston Martin beneden verwachting presteert?
Lawrence Stroll is duidelijk met zijn Aston Martin-plannen: hij wil snel aan de top staan en zich vestigen tussen topteams Red Bull, Ferrari en Mercedes. Alle F1-teams roepen natuurlijk dat ze de ambitie hebben om te vechten voor een kampioenschap, maar AM lijkt meer dan zeker van zijn zaak. Ook Alonso gelooft in de plannen van het Britse team - anders was hij natuurlijk nooit overgestapt. Vijf jaar, dat is de termijn die Lawrence heeft gesteld in 2022. Vijf jaar om te vechten voor het wereldkampioenschap Formule 1. Alonso is ongetwijfeld deze belofte gedaan, maar wat als het niet lukt? De Spanjaard staat bekend om zijn keiharde mening, denk aan de 'GP2-engine' opmerking toen hij in een McLaren werd ingehaald door een Toro Rosso, of de vele tirades richting Alpine tijdens de zoveelste uitvalbeurt. Aston Martin zal er geen uitzondering op zijn. Presteert de auto niet naar wens, dan krijgt men dat te horen. Geen probleem natuurlijk, maar als het vijfjarenplan van Stroll senior niet dreigt te slagen, dan zal het ongetwijfeld voor wrijving zorgen. Dat zagen we met Alonso bij McLaren en later ook weer bij Alpine. In de paddock wordt al gespeculeerd over Alonso's vinger in de pap bij Aston Martin, zo zou hij al wat eisen hebben gesteld aan de Mercedes-motoren van het Britse team. Wrijving is in ieder geval alles behalve uitgesloten.
Lance Stroll
Waar Lance Stroll ooit begon als 'paydriver' met een flinke zak geld voor Williams heeft hij nu de luxepositie om voor het team van zijn vader te rijden. Betaalde coureur of niet, het feit is wel dat Stroll junior in 2023 begint aan zijn zevende Formule 1-seizoen. De Canadees heeft een flinke bak aan ervaring en weet hoe het team opereert. Alonso riep meermaals niet te kunnen wachten op de samenwerking met Stroll, al wordt dat natuurlijk altijd gezegd over je toekomstige teamgenoot. Volgens de twee coureurs zelf kunnen ze erg goed met elkaar opschieten, maar ook hier bestaat de kans op wrijving. Misschien zelfs net wat meer dan bij andere coureursduo's. Als 'zoon van de baas' heeft Stroll een klein voordeel. Hij zal nooit snel uit het team worden gegooid. Alonso natuurlijk ook niet. Maar wat als Stroll zijn kersverse teamgenoot behandelt zoals hij bij toenmalig teamgenoot Sebastian Vettel deed in Brazilië 2022? Tijdens de sprintrace verdedigde de Canadees wel héél hard op zijn teamgenoot, waardoor Vettel op hoge snelheid met geopend DRS het gras op werd gedrukt. Frictie lijkt dan onvermijdelijk, zeker voor iemand met een gezonde lading temperament zoals Alonso. De twee kwamen elkaar onlangs al tegen op het asfalt in Austin, al is elkaar tegenkomen misschien nog een understatement. Na een herstart in de race probeerde Alonso Stroll in te halen, maar laatstgenoemde coureur stuurde ineens op het laatste moment naar links. Het resultaat? Een zware crash, waarbij Alonso de lucht in werd getorpedeerd en wonder boven wonder kon doorrijden, terwijl Stroll de muur in vloog. Na afloop van de race zei Alonso dat het allemaal wel meeviel, geen enkel slecht woord over zijn toekomstige teamgenoot. Dat zal vast niks te maken hebben gehad met de reputatie van Stroll en Alonso bij Aston Martin...
Alonso kan intern genoeg eisen
Ook kan Alonso met zijn track record genoeg eisen binnen het team. De spanning kan hierbij hoog oplopen en als iets hem niet aanstaat, dan zal hij verandering willen zien. Het zal niet de eerste keer zijn dat dit heeft geleid tot een paar 'functies elders' bij eerdere F1-teams. Een verandering binnen het team als het niet goed loopt is geen gek gevolg en de Spanjaard zal prima weten wat er beter moet binnen een team als het niet presteert. Lawrence Stroll zal er in ieder geval naar willen luisteren. De bikkelharde zakenman wil maar al te graag een ervaren wereldkampioen binnen het team, want alleen zij weten hoe het is om kampioen te worden in de F1. Advies hierover is meer dan welkom en iets wat Stroll senior omarmt, maar ook dit kan natuurlijk leiden tot frictie binnen het team. Al met al zal Alonso als tweevoudig wereldkampioen genoeg eisen van Aston Martin, maar dat is ook meer dan terecht. Zo lang het goed gaat, zullen AM en Alonso een gouden duo zijn en zolang het vijfjarenplan op schema loopt, is iedereen tevreden. Zo niet, dan zijn er meer dan genoeg ingrediënten aanwezig voor drama.
Meest gelezen