Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuw F1-team trekt kopstukken aan voor diverse technische posities

Een aspirant-Formule 1-team heeft al de nodige kopstukken aangetrokken om de diverse technische rollen in te vullen in een poging toe te treden tot de Formule 1.

Eén van de aspirant-Formule 1-teams, naar verluidt Andretti, is begonnen met het proces om de juiste technische mensen voor de diverse posities aan te nemen. Het team zit middenin het proces om een plekje op de Formule 1-grid te bemachtigen. In januari kondigde Andretti samen met Cadillac, onderdeel van General Motors, formeel interesse in de Formule 1 aan. Echter, ondanks de steun van FIA-president Mohammed Ben Sulayem, hebben de huidige 10 teams en de F1 zelf vrij koeltjes gereageerd op dat bericht. Die teams stelden voor dat nieuwe teams in plaats van 200 miljoen dollar 600 miljoen dollar aan compensatiegeld betalen, te verdelen over de teams die door toetreding van een nieuw team minder (prijzen)geld verdienen. Echter, een dergelijke verdriedubbeling van dat bedrag kan direct leiden tot een rechtszaak op EU-niveau, aangezien het in strijd is met het beginsel dat nieuwe partijen, in wat voor business dan ook, niet actief tegengewerkt mogen worden door de reeds bestaande partijen, in een poging de bestaande partijen te versterken en de nieuwkomers juist te verzwakken. Ondertussen werkt Andretti stug door, met een formele bevestiging van aanmelding in april en een definitieve keuze door de FIA later in juni. Het heeft Andretti, dat gevestigd is in Banbury, daar waar ook het Formule E-team gerund wordt, er niet van weerhouden actief technisch personeel te werven en al te contracteren.

Volop aanstellingen

Verspreid over LinkedIn veranderen de profielen van gerenommeerde mensen die plots werken voor een 'Top Tier Motorsport Team'. Zo is Nick Chester per maart 2023 de technisch directeur van dat team. Chester heeft bijna 30 jaar aan ervaring in de Formule 1, opgedaan bij onder andere Arrows en Renault, waar hij als Head of Vehicle Performance Group werkzaam was in de tijd dat Fernando Alonso daar twee wereldtitels won. De voorbije jaren was Chester vooral namens Mercedes en McLaren actief in de Formule E. John McQuilliam is ondertussen aangesteld als hoofdontwerper na eerdere stints in de F1 bij onder andere Jordan en later bij Manor. Jon Tomlinson staat op de lijst als hoofd aerodynamica. Hij werkte reeds met Chester samen bij Renault/Lotus. Hij was tevens hoofd aerodynamica van Williams tussen 2006 en 2011 en ook werkte hij enige tijd voor Mercedes als onderdeel van zowel het F1-team als het Formule E-team. RacingNews365 heeft Andretti om een reactie gevraagd, maar daar is vooralsnog niet op ingegaan.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel