Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuw idee geopperd om F1-races spannender te maken

Vanwege de dominantie van Verstappen en Red Bull wordt er met een schuin oog steeds meer gekeken naar eventuele veranderingen om de sport wat spannender te kunnen maken voor het publiek. Damon Hill heeft wel een idee.

In de wekelijkse podcast F1 Nation bespreken voormalig F1-kampioen Damon Hill, presentatrice Nathalie Pinkman en journalist Tom Clarkson de eerste seizoenshelft van de Formule 1 in 2023. Het onderwerp wat ter discussie staat is het verplichte gebruik van twee verschillende bandensets tijdens de race. Hier wordt binnen de Formule 1 al wat mee geëxperimenteerd, aangezien de coureurs dit jaar tijdens de Grand Prix van Hongarije bij de kwalificatie verplicht met alle drie de compounds moesten rijden. De coureurs moesten tijdens deze kwalificatie verplicht het eerste deel van de kwalificatie op de harde banden, Q2 op medium en Q3 op zachte banden rijden. De wereldkampioen van 1996, Damon Hill, komt in de podcastaflevering met een nieuw idee om de races in de koningsklasse wat spannender te maken. Op dit moment moeten de coureurs verplicht tijdens de race op twee van de drie compounds gereden hebben, behalve als het regent, want dan vervalt die regel. Hill doet hier een schepje bovenop, hij komt namelijk met het idee om alle drie de bandencompounds verplicht te maken tijdens de race. "Als je op zoek bent naar opwinding en een grotere uitdaging, dan waarom niet?"

"Teams houden er niet van als hen dingen voorgeschreven worden"

"Ik denk dat het een goed idee is. Ik heb dit al eerder voorbij horen komen, maar dit idee zal wel het aantal pitstops verhogen", gaat de zoon van tweevoudig wereldkampioen Graham Hill verder. "Je hebt dus niet meer de mogelijkheid tot een éénstopper." Hij wijst op een andere recente wijziging die uiteindelijk heeft gezorgd voor meer drama. "In de race in België wist Lewis een gat groot genoeg te maken zodat hij naar binnen kon voor nieuwe banden om de snelste raceronde te rijden voor een extra punt. De invoering van dat punt voor de snelste ronde was eerst een beetje drama waarvan gedacht werd dat het een kunstgreep was, maar nu besluiten alle teams dat het echt belangrijk is om erbij te hebben, dat extra punt. Dus zij gaan naar binnen voor die laatste ronde, maar dat is een beetje drama aan het einde van de race, dus het gebruik van alle drie de compounds zou wel voor een extra uitdaging kunnen zorgen. Mogelijk is het denk ik dus een goed idee." Hier gaat host Tom Clarkson op in: "Teams houden er niet van als hen dingen voorgeschreven worden." Hij verwijst naar de kwalificatie in Hongarije, waar de teams verplicht waren alle compounds te gebruiken. "En ik denk niet dat het toeval was dat we daarna een gemixte grid hadden. De goede teams konden Q1 en Q2 niet gebruiken om hun ronde te perfectioneren op de zachte band en werden geforceerd om de harde en de medium band te gebruiken. Het resultaat was een andere man op pole, namelijk Lewis Hamilton. We zagen twee Alfa Romeo's in Q3 en deze wijziging leidde tot ontzettend veel spanning in de kwalificatie. Dus waarom zouden we het niet introduceren in de race?"

Viaplay
x
Breaking GP van Nederland verdwijnt van de kalender