Nee, de Formule 1 Grand Prix van Brazilië was niet het weekend van Red Bull. In geen van de races (sprintrace en hoofdrace) stond er een Red Bull op het podium. Belangrijkste oorzaak daarvan was onder andere een touche tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, maar zeker ook de atypisch hoge bandenslijtage bij Red Bull. Het goede nieuws is dat men er dit weekend weer een heel stuk beter voor lijkt te staan. En met nog een derde vrije training voor de boeg kunnen de zaken enkel nog verder worden geperfectioneerd. Want juist daar het lag het volgens Red Bull-teamadviseur Helmut Marko aan op Interlagos. De weekendopzet speelde Red Bull parten. "De fout sloop er in de simulator al in", zo wordt de Oostenrijker geciteerd door Auto, Motor und Sport . "Toen hadden we effectief maar één vrije training vanwege het sprintraceformat en na die ene sessie stond de setup vast zonder een mogelijkheid om aan die val te ontsnappen. Hadden we drie vrije trainingen zoals normaal het geval is gehad, dan hadden we die fout eruit gefilterd."
Ferrari en Mercedes op achterstand
Amper een week later lijkt men die derde vrije training niet eens nodig te hebben. Max Verstappen toonde zich tevreden met de auto en de balans daarvan en de snelste tijd van de dag is daar een treffend bewijs van. Maar belangrijker nog dan de pace over één ronde is de long run-pace. En ook daarmee zit 't meer dan snor. Max Verstappen reed in de long run op medium banden verreweg de meest constante, snelle tijden, allemaal in de 1.30. Dat terwijl Ferrari al snel de 1.31 in dook. Ja de Ferrari is snel, maar in de staart van het seizoen lijkt de F1-75 ook meedogenloos te zijn voor de banden. Mercedes echter lijkt deze keer misschien minder te kunnen profiteren dan een week geleden, want ook daar dienen de 31-ers zich sneller aan dan ze zouden willen. Het probleem van porpoising is terug en de bandenslijtage is hoog. Red Bull staat er dus goed voor en gunt zichzelf een relaxte derde vrije training. Verwacht niet veel ronden van de Oostenrijkers: "De derde training vindt overdag plaats in de hitte en is om die reden irrelevant", aldus Marko. "Daarmee sparen we een set banden uit (die Red Bull reeds inzette voor een snelle run van Verstappen in VT2, red.)." Had Red Bull met dat extra setje softs een performancevoordeel ten opzichte van het jagende Mercedes? Jazeker, maar dat verschil wordt opgeheven door het gegeven dat Mercedes met iets meer vermogen reed dan Red Bull. Dat maakt dat Mercedes weet (en vreest) dat de verschillen uit VT2 representatief zijn: "Maar onze grootste zorg is de bandenslijtage, daar moeten we in de avonduren aan werken", aldus Mercedes-kopstuk Andrew Shovlin. Hetzelfde zal zeker gelden voor Ferrari.
Meest gelezen