Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Nieuwe beschuldigingen aan adres Red Bull, Marko reageert fel

Volgens Helmut Marko hebben de concurrenten van Red Bull het op Adrian Newey gemunt. Onzin, zo reageert de Red Bull-adviseur.

Marko Verstappen
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Naast zijn werkzaamheden voor het Formule 1-team werkt Adrian Newey de laatste jaren ook aan een ander Red Bull-project: de RB17. Die naam was ooit voorbestemd voor de F1-auto van 2021, maar toen de F1 de reglementen bevroor vanwege het coronavirus, werd die auto de RB16B genoemd. In 2022 zag vervolgens de RB18 het levenslicht, waardoor de typeaanduiding RB17 vrij bleef.

Aangezien Newey met de RB17 zoveel mogelijk regels aan zijn laars wil lappen, zal de auto op geen enkele manier straatlegaal zijn en dus enkel zijn voorbestemd voor het circuit. Het Duitse AMUS schrijft zelfs dat Newey de komende jaren misschien zijn volledige focus zal verleggen naar dat project, omdat zijn hoge salaris bij het F1-team problemen oplevert in combinatie met het budgetplafond.

Als hij de focus volledig op de RB17 legt, dan kan een ander Red Bull-kopstuk met een hoog salaris naar voren worden geschoven en als uitzondering buiten het budgetplafond worden gelaten. De salarissen van de drie best betaalde werknemer en de twee coureurs worden namelijk niet meegenomen.

Beschuldigingen

Momenteel werkt Newey nog wel parttime aan de RB17 en parttime aan de F1-bolides van het team. Concurrenten zijn echter bang dat Newey zijn werk aan de RB17 gebruikt als proeftuin voor de Formule 1-bolide van het team. Daar zouden de F1-bolides enorm van kunnen profiteren.

Althans, dat meldt Helmut Marko in gesprek met Auto Motor und Sport. Vooral de werking van de vloer, iets wat bij deze huidige generatie F1-bolides van doorslaggevend belang kan zijn, zou Newey met behulp van de RB17 kunnen perfectioneren.

Marko verwijst die geruchten linea recta naar de prullenbak. "Onze tegenstanders zeggen dat de onderkant van de RB17 inzichten biedt voor de Formule 1-auto. Dat is natuurlijk complete onzin!", hekelt de Red Bull-adviseur. "Daar moeten we een oplossing voor vinden", aldus Marko.

Falende crashtest

Vooralsnog werkt Newey nog verder aan de RB20 waarmee Verstappen in 2024 een gooi zal doen naar zijn vierde wereldtitel. Recent bleek dat Red Bull een van de verplichte crashtests in eerste instantie niet had doorstaan.

Marko kan daar wel om lachen en wijst op het feit dat het absoluut geen cruciale fase van de ontwikkeling was. "Als je de tests de eerste keer doorstaat, dan doe je iets verkeerd. In het verleden hebben we bovendien weleens jaren gehad gedurende welke we pas kort voor de eerste testruns de crashtest doorstonden. Wat betreft de risicofilosofie van Red Bull zijn we dus nog aan de vroege kant!", zo sluit hij met een grijns af.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Interview Piastri oordeel over Verstappen na eerste seizoen vooraan het veld