Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 Grand Prix Monaco 2025

Nieuwe F1-regel moet van GP Monaco spektakelstuk maken

Dit weekend staat de Grand Prix van Monaco op de planning, met een gloednieuw pakket aan regels en richtlijnen. Wat is er precies anders in de editie van dit jaar?

Monaco
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van Monaco staat al jarenlang bekend als 'de belangrijkste kwalificatie van het seizoen', omdat het in de race zo ontzettend moeilijk inhalen is. 2024 spande wat dat betreft de kroon: na een rode vlag in de beginfase maakte iedereen gratis zijn verplichte pitstop en de rest van de race was een optocht. In de volledige top tien veranderde niets en iedereen reed een stuk langzamer dan ze konden om maar de banden te sparen.

Dat was een situatie die de FIA koste wat het kost dit jaar wil voorkomen. Daarom zijn er heel wat extra regels en instructies aangenomen voor de race in Monaco dit weekend. De meest in het oog springende: in plaats van één zijn er twee verplichte pitstops tijdens de race in Monte Carlo. Dat betekent dus dat de teams minstens drie setjes banden moeten gebruiken in de race dit weekend. De regels voor welke banden veranderen verder niet. Elke coureur moet nog steeds twee verschillende compounds aan droog weer banden gebruiken. 

Het nadeel voor de teams is wel dat er niets verandert in de hoeveelheid banden die meegenomen wordt. Ondanks dat er dus sowieso een extra setje banden doorheen gaat, neemt Pirelli dezelfde hoeveelheid banden mee als vorig jaar. Afgelopen race in Imola was al bij bijvoorbeeld Oscar Piastri te zien dat de strategie daardoor enigszins in het gedrang kwam.

Het plan van de Formule 1 met de aangepaste regels is duidelijk: meer spektakel op het circuit dat berucht is om hoe moeilijk het inhalen is. De vraag is of het gaat werken, want de mogelijkheid bestaat nog steeds dat de strategieën weinig invloed hebben op de actie op de baan.

Tot slot zijn er ook uitgebreide regels over wat er gebeurt als iemand zich niet aan bandenvoorschriften houdt. In het ergste geval zal het tot diskwalificatie leiden, al gaat dat niet op als de race vroegtijdig gestopt wordt. In dat geval wordt er gekeken naar of er binnen de voorschriften nog steeds voldoende pitstops zijn gemaakt. Zo niet, dan krijgt een coureur een tijdstraf van 30 seconden. Goed om te vermelden: deze regel bestond in een versimpelde vorm ook al voor de regelwijziging van dit jaar.

Praat mee!

x
Maak kennis Ricciardo introduceert Franz Hermann's Australische neef