Topteams worden 'gestraft' voor goede prestaties
Op vrijdagavond kwamen de Formule 1-teams, de FIA en de FOM bijeen middels een videoconferentie. Er werd gesproken over hoe de Formule 1 er in de toekomst uit moeten komen te zijn, maar ook over de Formule 1-kalender voor 2020. We zetten enkele van de regelwijzigingen die vrijdagavond bevestigd werden op een rijtje. We beginnen met de meest opvallende. De best presterende Formule 1-teams zullen 'gestraft' gaan worden voor hun successen. Nooit wilde de Formule 1 de vingers branden aan kunstgrepen als strafgewichten en reversed grids, maar nu gaat de koningsklasse toch werken met een soortgelijk handicap-principe. De best scorende teams mogen in de toekomst namelijk minder tijd besteden aan werk in de windtunnel en Research and Development. Uitgaande van een quotum van een x-aantal uren, mogen de beste teams 90% daarvan gebruiken, de slechtste teams (gerangschikt naar het constructeurskampioenschap) 112,5%. Die cijfers verschuiven uiteindelijk naar een verdeling van 70% voor de kampioen en 115% voor de nummers laatst en eventuele nieuwe teams. Deze handicap-maatregel is erop gericht de onderlinge verschillen kleiner te maken, waarbij in feite de topteams dus gestraft worden voor hun goede presteren.
Maatregelen op korte termijn
Heel veel ontwikkeld gaat er met het oog echter 2021 sowieso niet worden. Het plan om volgend jaar met dezelfde chassis' te rijden als in 2020 is officieel aangenomen. Enige aanpassingen zullen toegestaan worden, maar op welke vlakken dat zal zijn en hoeveel precies is toegestaan, moet nog duidelijk worden. Om dit jaar nog zoveel mogelijk races op de Formule 1-kalender kwijt te kunnen, wordt er gesproken over het idee om de weekenden in te korten tot twee dagen. Wat ook wordt teruggeschroefd naar twee is het aantal straffeloos toegestane motorupgrades per seizoen. Daarmee samenhangend worden ook het aantal toegestane draai-uren op de testbank verder beperkt.
Budgetlimiet verder toegelicht
Andere regelwijzigingen die zijn aangekondigd, maar al enige tijd in de pijplijn zaten, hebben betrekking op de budgetlimiet. Zo werd de budgetlimiet voor 2021 definitief verlaagd van 175- naar 145 miljoen dollar. Aan die regel zijn echter een paar subparagrafen toegevoegd. Voor elke race meer of minder dan 22 geldt een toename of afname van de limiet met één miljoen euro. Als teams onderdelen afnemen bij andere teams, dan worden de op voorhand afgestemde kosten daarvoor in mindering van de budgetlimiet voor dat team gebracht. Overigens is de verwachting dat het budgetplafond in de loop van de jaren nog verder verlaagd gaat worden. Zelfs Ferrari, ooit fel tegenstander van elke verlaging, zou in principe akkoord zijn gegaan van een jaarlijkse budgetverlaging van nog eens vijf miljoen per jaar.
Meest gelezen