Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Nieuwe Ferrari-deal duwt Red Bull-sponsor uit top vijf van lucratief lijstje

In het begin van het huidige F1-seizoen hebben we de grootste vijf sponsoren van Formule 1-teams voor je op een rijtje gezet. Na de bekendmaking van de titelsponsordeal van HP en Ferrari is er echter een grote wijziging gekomen in die lijst. De HP-deal evenaart namelijk de sponsordeal die Oracle heeft met Red Bull Racing.

Sainz Miami race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Oracle was aan het begin van het huidige F1-seizoen de grootste externe sponsor van een Formule 1-team. Het Amerikaanse bedrijf is al jarenlang verbonden aan Red Bull Racing. Het bedrijf heeft daarnaast nog een contract met Red Bull Racing waarin men niet alleen een enorm geldbedrag overmaakt, maar ook op softwaregebied een grote rol speelt binnen het team van Max Verstappen. De eerste plaats in de top vijf van de sponsorenlijst van F1-teams moet Oracle vanaf nu echter delen met HP. 

Ferrari heeft met HP namelijk een enorme slag geslagen op de sponsorenmarkt. RacingNews365 heeft vernomen dat HP het befaamde Italiaanse team 100 miljoen dollar per jaar zal overmaken. Daarbovenop zal men ook nog de nieuwste apparatuur leveren aan de Scuderia. Het gaat dan niet alleen om computers, maar ook om 3D-printers die in de hedendaagse Formule 1 een grote rol spelen. Teams maken graag gebruik van moderne technologie en daar zal HP Ferrari bij gaan helpen. Zo heeft Ferrari dus twee vliegen in één klap geslagen. 

Voor de top 5 van externe sponsoren van F1-teams betekent het echter wel dat Red Bull Racing een sponsor ziet verdwijnen uit het lijstje. Bybit maakt circa 40 miljoen dollar per jaar over aan het Oostenrijkse team, maar door de komst van HP zal het Crypto-bedrijf uit de top vijf externe sponsoren van F1-teams verdwijnen. 

In de onderstaande tabel hebben we de grootste vijf externe teamsponsoren van dit moment op een rijtje gezet, op basis van het geldbedrag dat ze overmaken naar het team. Wanneer we kijken naar de totale waarde van de deals, inclusief soft- en hardware producten die verschillende sponsoren leveren, begrijpt RacingNews365 dat Oracle waarschijnlijk nog altijd de grootste externe sponsor van een F1-team is.

Opmerking: alle onderstaande cijfers zijn schattingen, gebaseerd op overleg met verschillende bronnen binnen de F1-paddock en bij verschillende teams.

Top 5 externe sponsoren van F1-teams in 2024

Klassering Sponsornaam Team Bedrag +/- in $
1. Oracle Red Bull Racing 100 miljoen
1. HP Ferrari 100 miljoen
3. Aramco Aston Martin 75 miljoen
4. Petronas Mercedes 70 miljoen
5. Stake Stake F1 Team 50 miljoen

Oracle

Oracle is een software-bedrijf dat al sinds jaar en dag actief is in de Formule 1. Op dit moment is het Amerikaanse bedrijf actief als sponsor van Red Bull, maar in de jaren negentig was het ook al actief in de koningsklasse van de autosport. Toendertijd werkten ze nog samen met het team van Benetton, waar Jos Verstappen toen nog voor reed. Oracle is dus een bekende naam voor de familie Verstappen. Naast dat ze jaarlijks een gigantisch bedrag overmaken aan Red Bull helpen ze ook op het gebied van software een handje. Software is steeds belangrijker geworden in de Formule 1 en daardoor is Oracle logischerwijs meer dan 'slechts' een sponsor voor het team. Zo ondersteunt de software van Oracle het tactische team van Red Bull tijdens het maken van de calculaties van de pitstop-strategieën. 

HP

In Miami kondigde Ferrari een grote samenwerking aan met HP. Het Amerikaanse technologie-bedrijf werd zelfs titelpartner van de Scuderia en daarvoor moest men diep in de buidel tasten. HP moet jaarlijks namelijk zo'n 100 miljoen dollar overmaken naar Maranello. Dat is een enorm bedrag, maar kijkend naar de partnership die Oracle heeft met Red Bull Racing lijkt het zijn vruchten meer dan af te werpen. HP is groot terug te zien op de Ferrari-bolide en dat zal de komende jaren ook zo blijven. Het bedrijf ontwikkelt hardware, waaronder computers en 3D printing-machines. Bovenop het geldbedrag zal HP dan ook veel nieuwe technologie leveren aan Ferrari.

Aramco

De Saudische oliegroep uit Saoedi-Arabië is bijna niet meer weg te denken uit de Formule 1. De sponsor is namelijk niet alleen actief als sponsor van Aston Martin, maar ook als sponsor van de gehele Formule 1. Daardoor zien we Aramco niet alleen terug op de bolides van Lance Stroll en Fernando Alonso, maar ook op verschillende circuits als sponsor van de race zelf. Daarmee is de oliegroep een belangrijke, zo niet de belangrijkste externe sponsor in de Formule 1. Vanaf 2024 staat het bedrijf als enige sponsornaam in de teamnaam van Aston Martin, waardoor het sponsorbedrag richting het team nog groter is geworden. Geruchten doen de ronde dat Aramco ook aandelen zou hebben in het team van Lawrence Stroll, maar dat blijven voorlopig slechts geruchten. Wellicht zal Aramco in de komende jaren echter nog wel de stap zetten om een F1-team in handen te krijgen, want ze zijn daar hard bezig om de ‘groenste brandstof’ ter wereld te ontwikkelen. Daar heeft de Formule 1 natuurlijk oren naar!

Petronas

De brandstofleverancier uit Maleisië draait ook al jarenlang mee binnen de Formule 1. Petronas heeft een sterke samenwerking met Mercedes, waarvoor het dan ook de brandstof levert. Samen trekken de beide partijen op om de beste brandstof te leveren voor het team én de klantenteams. Naast de intensieve samenwerking op het ontwikkelingsgebied van de brandstof levert Petronas het F1-team van Mercedes ook een groot miljoenenbedrag op. Met een bedrag van circa 70 miljoen dollar per jaar is de helft van het costcap-bedrag van Mercedes namelijk al binnen voor het team van Toto Wolff.

Stake

Het in Australië opgerichte Stake maakt grote stappen in de Formule 1. Waar men eerst nog door het leven ging als een grote sponsor van het Alfa Romeo-team, heeft men er in 2024 een schepje bovenop gedaan. Vanaf 2024 is men namelijk de hoofd- en titelsponsor van Sauber. Dat zal men ook in 2025 nog zijn, waardoor het in Zwitserland gevestigde Formule 1-team twee seizoenen kan rekenen op een bedrag van ongeveer 50 miljoen dollar per jaar. Daar zal het niet bij blijven, want het gokbedrijf is van plan om ook een flinke activatiecampagne in de Formule 1 op te zetten. Dat is iets wat ook voor de overige F1-teams aantoont dat de Formule 1 nog altijd ‘booming’ is, want het Stake F1 Team leverde in 2023 verder geen geweldige prestaties. Desondanks slaagde het team er op de marketingafdeling in om een grote sponsor te laten zien dat de F1 zeer effectief kan zijn wat marketing betreft.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"