De FIA heeft twee technical directives gepubliceerd aan de vooravond van de Grand Prix van Emilia-Romagna. De eerste specificeerde de eigenschappen van het materiaal van de bevestigingspunten bij de vloer. Dat was niets ingrijpends of iets waardoor een team wijzigingen moest doorvoeren.
Het tweede document verduidelijkte echter wat toegestaan en verboden is volgens het reglement qua remkoeling na een verzoek van Red Bull. Zoals bekend is tussen Miami en Imola gebleken dat McLaren een intelligent koelsysteem heeft ontwikkeld door in de remtrommels een gaas van PCM (Phase Changing Materials, materialen met veranderende fases) te gebruiken. Zo kan de temperatuur in de trommel onder controle worden gehouden én wordt voorkomen dat de gegenereerde warmte tijdens het remmen naar de banden overslaat.
De technical directive van 12 mei specificeert dat materialen die het interne volume van de koelkanalen bij de trommels beïnvloeden, niet mogen worden gebruikt aangezien de interne temperatuur van de vloeistof (of in dit geval, lucht) er variërend doorheen stroomt. In wezen zou een uitbreiding of verkleining van de doorsnede in strijd zijn met de regel die het gebruik van aerodynamisch relevante, mobiele onderdelen verbiedt.
Op basis van de technical directive zijn de woorden van teambaas Andrea Stella passend. Hij is van mening dat de prestaties van de MCL39 niet beïnvloed waren door de nieuwe richtlijn. Toch is het belangrijk dat de FIA definitief duidelijkheid wilde scheppen over de grenzen waarbinnen teams zich kunnen bewegen bij het managen van de druk op de banden.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!