"Nieuwe Formule 1-auto's moeten mooier én makkelijker in te halen zijn"

Formule 1-technisch directeur Ross Brawn presenteerde vandaag in Singapore drie Formule 1-concept cars. Ze zien er alle drie anders uit, maar hebben één ding met elkaar gemeen. Goede looks moeten hand in hand gaan met efficiëntie.

Die efficiëntie moet hem volgens Brawn vooral zitten in de verbeterde mogelijkheden tot inhalen. Dat is anno 2018 een hekele kwestie, maar daar wordt door de Formule 1 is samenwerking met de FIA aan gewerkt, zo licht Brawn het idee achter de concept cars toe:

"Toen we de eerste schetsen op papier zetten, was het doel om de auto's close met elkaar te kunnen laten racen. Gaandeweg kwam daar nog een ander doel bij, namelijk dat de auto's spectaculair moeten ogen. Na elke fase van ontwikkeling, kropen onze grafische ontwerpers weer in de pen om die ontwikkelingen te visualiseren. Wij denken dat actie op de baan en geweldig ogende auto's hand in hand kunnen gaan."

Brawn geeft te kennen dat hoewel men al tekenend leert, het controleren van 'vuile lucht' rond de wielen een probleem blijft: "De gebieden rond de wielen verstoren de luchtstroom enorm, dus we zoeken naar manieren om die luchtstroom te stabiliseren. We leren aldoende."

De auto's van 2021 moeten close racing garanderen, maar dat betekent volgens Brawn niet dat het DRS-systeem per definitie wordt afgeschaft in 2021: "Ik ben geen fan het DRS-systeem, maar het is een tool die makkelijk af te schaffen of juist te handhaven valt. We moeten toe naar een Formule 1 waarin we minder afhankelijk zijn van DRS, maar tot die tijd kunnen we het systeem in het pakket houden."

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen