Dit seizoen moest qua aantal races al een record worden, maar door het coronavirus werd de originele kalender met 22 races uiteindelijk teruggebracht naar 17 races. Doordat deze hoeveelheid races in een relatief korte periode worden afgewerkt, met in totaal vier triple headers, merkte het personeel maar weer hoe zwaar het kan zijn. In 2018 werd al eens tijdens een normaal Formule 1-seizoen geprobeerd om drie races achter elkaar te houden. Daarna luidden de teams de noodklok en zeiden ze dat het niet voor herhaling vatbaar was. Op de kalender van volgend jaar, die er ongeveer zo uit zal zien, staan naar alle waarschijnlijkheid wel twee triple headers, waarvan een in Europa en één in Azië. Over het algemeen leidt het aantal van 23 races tot veel hoofdbrekens, al kunnen de teams er overigens niks tegenin brengen. In het nieuwe Concorde Agreement is naar verluidt opgenomen dat er zonder toestemming van de teams maximaal 24 races op de kalender kunnen staan. Voor 25 of meer races moeten de betrokken partijen toestemming geven aan de Formule 1.
Wat zeggen de teams?
Dit seizoen moest qua aantal races al een record worden, maar door het coronavirus werd de originele kalender met 22 races uiteindelijk teruggebracht naar 17 races. Doordat deze hoeveelheid races in een relatief korte periode worden afgewerkt, met in totaal vier triple headers, merkte het personeel maar weer hoe zwaar het kan zijn. In 2018 werd al eens tijdens een normaal Formule 1-seizoen geprobeerd om drie races achter elkaar te houden. Daarna luidden de teams de noodklok en zeiden ze dat het niet voor herhaling vatbaar was. Op de kalender van volgend jaar, die er ongeveer zo uit zal zien , staan naar alle waarschijnlijkheid wel twee triple headers, waarvan een in Europa en één in Azië. Over het algemeen leidt het aantal van 23 races tot veel hoofdbrekens, al kunnen de teams er overigens niks tegenin brengen. In het nieuwe Concorde Agreement is naar verluidt opgenomen dat er zonder toestemming van de teams maximaal 24 races op de kalender kunnen staan. Voor 25 of meer races moeten de betrokken partijen toestemming geven aan de Formule 1. Iemand die zich wel kan vinden in de 23-koppige kalender is Haas-baas Guenther Steiner, maar niet omdat hij dat aantal zo mooi vindt, zo vertelt hij in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Het is een goed plan, want we bevinden ons midden in een pandemie. De kans dat een of meerdere races worden geannuleerd, dan is de schade minder groot als er om te beginnen 23 races op de planning staat. Als we ze allemaal afwerken, dan wordt het wel heel zwaar voor de monteurs. We moeten ons echter gewoon aanpassen aan de situatie en blijven gaan. Misschien kunnen we een aantal kortere raceweekenden inlassen volgend seizoen." Steiners collega-teambaas van AlphaTauri, Franz Tost, vindt het ook veel races, maar vind het fijn dat de teams er nu al op de hoogte van zijn. "We kunnen nu gaan bouwen aan onze infrastructuur voor deze hoeveelheid races. Extra monteurs en engineers, zodat we op hen terug kunnen vallen als dat nodig is. 23 races is een groot aantal, maar het draait allemaal om de organisatie. Als de teams er goed mee om gaan, dan zie ik geen probleem." Ferrari-teambaas vreest voor zijn personeel, en gaat binnenshuis dan ook veranderingen doorvoeren. Zelf wil hij ook minder druk op zijn schouders ervaren. "Het wordt lastig voor de monteurs en engineers. We gaan er voor zorgen dat we op een manier het seizoen zo efficiënt, geconcentreerd en gefocust mogelijk afwerken. Ook in 2020 zal ik denk ik al niet meer aanwezig zijn bij alle Grands Prix. Een Grand Prix is belangrijk om bij aanwezig te zijn, maar het managen van het gehele team is nog belangrijker", aldus de Italiaan. Ook bij Mercedes-teambaas Toto Wolff zorgt de nieuwe kalender voor hoofdpijn. Hij merkt op dat de last op de schouders van zijn personeel steeds zwaarder wordt. Volgend jaar wil hij dan ook zo veel mogelijk mensen tegemoet komen, al zal dat niet helemaal lukken. "De Formule 1 is big business. Wat betreft de inkomsten delen we allemaal in de vreugde van de 23 races, maar de teams dragen ook de grootste lasten als het aankomt op de logistiek en al het reizen." "Die lasten zijn substantieel. Het vergt steeds meer en meer van alle mensen die elk jaar reizen naar de races, waarvan het aantal elk jaar opnieuw steeds verder oploopt. We begonnen met double headers en dat was al niet leuk voor het personeel om zo lang weg te zijn van hun familie, en nu krijgen we zelfs te maken met triple headers", jammert Wolff. "Er is geen makkelijke oplossing, dus als teams moeten wij ons zoveel mogelijk aanpassen en niet alle mensen af laten reizen naar alle 23 races. Een bepaalde groep zal dat helaas wel moeten doen, maar we moeten ons in de fabriek reorganiseren waardoor het op een manier toch dragelijk wordt." Tot slot beseft ook Christian Horner maar al te goed dat het wel erg veel gevraagd is van zijn personeel. "Dat is een enorme kalender. We leven in een bijzondere periode en de F1 heeft het geweldig gedaan om dit jaar nog 17 races op touw te zetten, maar of 23 races gaat lukken...", zo vraagt de Brit zich hardop af. "Het is erg veel gevraagd, ook voor de coureurs. Maar voor de monteurs is het een enorme uitdaging. Zij reizen de wereld rond in minder optimale omstandigheden. Als zij op maandag vertrekken voor een raceweekend, dan zou het betekenen dat ze 23 weken per jaar weg zijn van huis." Volgens Horner is een tweedaags weekend dan ook een uitkomst voor een overvolle kalender. "We komen op het punt dat we bijna een tweede crew nodig hebben. Een tweedaags weekend zou in dat geval best interessant kunnen zijn, maar we moeten ons open opstellen", aldus Horner. Ook Max Verstappen liet al doorschemeren dat 23 races wat aan de hoge kant is. Met medewerking van Dieter Rencken . Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het hieronder in de nieuwste RN365-podcast.
Meest gelezen