Voor de laatste keer in 2021 kwam de World Motorsport Council deze woensdag bij elkaar. Het hoogste orgaan van de FIA is de laatste schakel, die definitief groen licht kan geven voor bepaalde regelwijzigingen of kalenders. Tijdens de vergadering kondigde de FIA een onderzoek aan naar de manier waarop Max Verstappen afgelopen zondag de wereldtitel wist te winnen . Unaniem stemde alle leden daarvoor, nadat FIA-president Jean Todt dat had voorgesteld.
Nieuwe motorreglementen
In 2026 zullen er nieuwe motorreglementen komen. Lang werd er nog overwogen deze in 2025 al in te voeren, maar men realiseerde zich dat een ontwikkelingstijd van drie jaar, 2022 t/m 2024, te kort zou zijn voor eventuele nieuwe partijen. De huidige hybride motoren, waarvan de ontwikkeling begin volgend jaar wordt bevroren, zullen tot en met 2025 worden gebruikt. De FIA heeft groen licht gegeven voor het framework van de motor, die gebaseerd zal worden aan de hand van vier pilaren. De 1.6-liter V6-verbrandingsmotor zal blijven Het elektrische vermogen dat uit de motor gehaald kan worden, moet toenemen tot 350kW De MGU-H verdwijnt Er wordt een budgetplafond geïntroduceerd voor de ontwikkeling van de motor Een gedetailleerde invulling van de precieze motorformule wordt momenteel ontwikkeld en begin 2022 zal het World Motorsport Council daar over stemmen. Dat de MGU-H verdwijnt, opent de deur naar nieuwe motorleveranciers. Het was een harde eis van bijvoorbeeld Volkswagen om toe te treden tot de sport.
2022-kalender bevestigd
Verder werden er nog twee dingen besloten door het World Motorsport Council. De Formule 1-kalender voor 2022 werd goedgekeurd. Deze is hier te bewonderen. Tot slot werden er ook nog wat kleine wijzigingen doorgevoerd aan de technische reglementen voor volgend jaar. De FIA deelde niet mee wat die wijzigingen waren, maar waarschijnlijk gaat het om mazen in de wet of verduidelijkingen van regels die op meerdere manieren konden worden geïnterpreteerd.
Meest gelezen