Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1

Nieuwe Formule 1-motoren definitief bevestigd voor 2026

In 2026 komt de Formule 1 met een nieuwe motor. De FIA heeft nu groen licht gegeven voor het framework van de motor. De precieze invulling van de nieuwe krachtbron wordt binnenkort bekend gemaakt.

Abu Dhabi Start 2021
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images
Voor de laatste keer in 2021 kwam de World Motorsport Council deze woensdag bij elkaar. Het hoogste orgaan van de FIA is de laatste schakel, die definitief groen licht kan geven voor bepaalde regelwijzigingen of kalenders.

Tijdens de vergadering kondigde de FIA een onderzoek aan naar de manier waarop Max Verstappen afgelopen zondag de wereldtitel wist te winnen. Unaniem stemde alle leden daarvoor, nadat FIA-president Jean Todt dat had voorgesteld.

Nieuwe motorreglementen

In 2026 zullen er nieuwe motorreglementen komen. Lang werd er nog overwogen deze in 2025 al in te voeren, maar men realiseerde zich dat een ontwikkelingstijd van drie jaar, 2022 t/m 2024, te kort zou zijn voor eventuele nieuwe partijen.

De huidige hybride motoren, waarvan de ontwikkeling begin volgend jaar wordt bevroren, zullen tot en met 2025 worden gebruikt. De FIA heeft groen licht gegeven voor het framework van de motor, die gebaseerd zal worden aan de hand van vier pilaren.

  1. De 1.6-liter V6-verbrandingsmotor zal blijven
  2. Het elektrische vermogen dat uit de motor gehaald kan worden, moet toenemen tot 350kW
  3. De MGU-H verdwijnt
  4. Er wordt een budgetplafond geïntroduceerd voor de ontwikkeling van de motor

Een gedetailleerde invulling van de precieze motorformule wordt momenteel ontwikkeld en begin 2022 zal het World Motorsport Council daar over stemmen.

Dat de MGU-H verdwijnt, opent de deur naar nieuwe motorleveranciers. Het was een harde eis van bijvoorbeeld Volkswagen om toe te treden tot de sport.

2022-kalender bevestigd

Verder werden er nog twee dingen besloten door het World Motorsport Council. De Formule 1-kalender voor 2022 werd goedgekeurd. Deze is hier te bewonderen.

Tot slot werden er ook nog wat kleine wijzigingen doorgevoerd aan de technische reglementen voor volgend jaar. De FIA deelde niet mee wat die wijzigingen waren, maar waarschijnlijk gaat het om mazen in de wet of verduidelijkingen van regels die op meerdere manieren konden worden geïnterpreteerd.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Abu Dhabi 2021 RN365 Nieuwsdossier

15 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"