Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 regels 2023

De Formule 1 is de meest innovatieve sport ter wereld, wat maakt dat er ook dit jaar weer een aantal nieuwe regels van toepassing zijn. Op deze pagina lees je alles over de nieuwe F1 regels in 2023.

Hoewel de F1-auto's in 2023 enigszins gelijk zijn aan die van vorig jaar, zijn er heel wat reglementen aangepast voor dit seizoen. Deze reglementen hebben zowel betrekking op het sportieve als technische vlak van de sport.

Nieuwe bandensoort in de F1 in 2023 Tot en met vorig jaar waren er vijf soorten droogweerbanden waar leverancier Pirelli uit kon kiezen: de C1 tot de C5. Pirelli koos vervolgens ieder weekend welke banden als soft, medium en hard werden genoemd. Het ene weekend werd de C3 bijvoorbeeld als soft bestempeld, terwijl diezelfde compound een week later gebruikt werd als harde band. Vanaf 2023 komt er een nieuwe band bij: de C0. Dit wordt de hardste set van alle banden. Bandentemperatuur in de Formule 1 in 2023 In 2023 is er niet alleen een nieuwe compound, maar ook een nieuwe regel die betrekking heeft op de bandentemperatuur van de Pirelli-sloffen. Vanaf heden mogen de banden in de bandenwarmers nog maar opgestookt worden tot 70 graden Celsius, waar dat vorig seizoen nog tot 100 graden was. Revised Qualifying Format Tijdens minimaal twee races - het is nog niet bekend welke - test de Formule 1 nieuwe kwalificatieregels. Voorafgaand aan deze sessie wordt bepaald met welk type banden een coureur rijdt. In Q1 is dit de harde band, in Q2 de medium compound en in Q3 de softs. Tijdens deze zogeheten RQF (Revised Qualifying Format) races krijgt iedere coureur elf sets droogweerbanden, in plaats van de gebruikelijke dertien.

Hoe veel F1 races zijn er in 2023? Er vinden dit jaar maar liefst 23 Grands Prix plaats. In eerste instantie zouden dit er 24 zijn, maar vanwege aanhoudende corona maatregelen in China is de Chinese GP wederom afgelast. Het seizoen begint in maart met de Grand Prix van Bahrein en eindigt op 26 november in Abu Dhabi. Franse Grand Prix verdwijnt, race in Las Vegas verschijnt In 2023 reist het Formule 1-circus niet meer af naar Le Castellet voor de Grand Prix van Frankrijk. Ondanks het wegvallen van de thuisrace van Pierre Gasly en Esteban Ocon , kent de Formule 1-kalender meer races dan ooit tevoren. Voor de voorlaatste ronde van het kampioenschap vliegen Max Verstappen , Charles Leclerc en Lewis Hamilton naar Las Vegas , om daar een compleet nieuw stratencircuit te verkennen. De komst van de Grand Prix van Las Vegas maakt dat er dit jaar maar liefst drie Amerikaanse races op de kalender staan. Ook keert de Grand Prix van Qatar terug op de kalender. Er werd één keer eerder een race verreden op het Losail International Circuit , dat was in 2021. Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix 2023 De Grand Prix van Nederland op CM.com Circuit Zandvoort vindt dit jaar plaats op 27 augustus en is de eerste race na de zomerstop. Na de race tussen de Noord-Hollandse duinen vervolgen Verstappen en De Vries hun weg door Europa. Op zondag 3 september vindt namelijk de Grand Prix van Italië plaats in Monza.

XWZ1FpKe72I

Nieuwe reglementen F1-auto's in 2023 Waar de F1-bolides in 2022 een heuse metamorfose ondergingen, blijven deze in 2023 enigszins hetzelfde. Wél zijn er een paar kleine aanpassingen doorgevoerd door de FIA. Voorkomen van porpoising in de F1 Aan het begin van vorig seizoen hadden veel teams last van 'porpoising'. Bij porpoising stuitert een F1-auto door toedoen van een (te) grote hoeveelheid luchtstromen die onder een auto doorgaat. Op een bepaald moment - rond de 250 kilometer per uur - wordt de vloer van de auto in feite tegen het asfalt gezogen. Er is een omkeerpunt binnen dit proces, waarin de luchtstroom wordt afgekneld. Het gevolg hiervan is dat de neerwaartse druk verdwijnt waardoor de ophanging van de auto terugtrekt naar de gangbare rijhoogte. Een cyclus van dit proces leidt ertoe dat een F1-auto gaat stuiteren. Dit fenomeen, noemt men porpoising. Porpoising belemmert het comfort van een coureur in de auto en zou volgens Mercedes -teambaas Toto Wolff tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Om het stuiteren terug te dringen, introduceert de FIA nieuwe regels voor het seizoen van 2023. Zo is de afstand tussen de randen van de vloer van de auto en de ondergrond verhoogd met 15 millimeter. Ook gaat het smalste stuk van de diffuser (ook wel de 'keel' genoemd) een klein stuk omhoog. Deze twee regels zouden ervoor zorgen dat de bolides een stuk minder stuiteren. Verstevigde rolbeugel De rolbeugel van een Formule 1-auto beschermt de coureur wanneer de auto ondersteboven belandt. Daarnaast zorgt dit onderdeel ervoor dat de auto niet verder rolt tijdens een crash. Althans, dat zou deze moeten doen. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in 2022 crashte Zhou Guanyu flink waarna zijn auto op de bovenkant belandde. Als gevolg van de crash brak de rolbeugel af en dit leidde ertoe dat de Alfa Romeo van de Chinees bleef tollen. Om te zorgen dat dit geen tweede keer gebeurt, moeten alle rolbeugels vanaf 2023 een afgeronde bovenzijde hebben. Dit zou ervoor zorgen dat de beugel minder snel blijft hangen in het grind. Minimale aanpassingen aan Formule 1 auto's in 2023 De auto's zelf blijven dit jaar grotendeels hetzelfde. Er zijn - buiten de rolbeugel en porpoising regels - maar twee zaken aangepast. Zo zijn de spiegels van de F1-auto's verbreed van 150 naar 200 millimeter. Ook het minimumgewicht van de auto's is aangepast: dit betreft 796 in plaats van 798 kilogram (zonder benzine).

Recordaantal F1 sprintraces in 2023 In 2023 vinden er twee keer zo veel Formule 1 Sprint events plaats als vorig jaar. Ook is het format aangepast, waardoor er een sprintrace shootout aan vooraf gaat. Dit is een kwalificatie speciaal voor de sprintrace. Ook bepaalt de uitslag van de sprintrace niet meer de opstelling voor de race op zondag, hiervoor is de reguliere kwalificatie. Er zijn sprintraces tijdens de volgende raceweekenden: GP van Azerbeidzjan GP van Oostenrijk GP van België GP Van Qatar GP van de Verenigde Staten GP van Brazilië Een bijkomende verandering, is dat teams tijdens Sprint-weekenden een verhoogde schadevergoeding van maximaal 300.000 dollar aangeboden krijgen. Dit om de financiële gevolgen minder zwaar te maken wanneer er schade wordt gereden.

Nieuw DRS format in de Formule 1 Tijdens de Sprint events test de F1 de mogelijkheid het Drag Reduction System (DRS) één ronde eerder te activeren. Dit geldt na de (her)start van een race of na een Safety Car herstart. "Dit wordt tijdens elke Sprint-sessie in 2023 uitgeprobeerd met het oog op de introductie ervan voor alle races in 2024", aldus de FIA.

Nieuwe safety car regel

Begin mei 2023 is er ook een nieuwe regel omtrent de safety car . Wanneer er een safety car situatie is, rijdt deze een volle minuut voor het veld uit in de opwarmronde. Hierdoor krijgen de coureurs de vrijheid om een eigen snelheid aan te houden die bijvoorbeeld goed is voor de banden. Deze regel werd eerder al aangepast na de Grand Prix in Australië van 2023, maar toen zou de safety car dertig seconden in plaats van één minuut voor het F1-veld uitrijden.

Minder werkuren voor F1-teamleden Het aantal uren een F1-teamlid gedurende een raceweekend werkt is in 2023 minder dan in de jaren ervoor. Er worden namelijk aanpassingen gedaan aan de regels omtrent de avondklok. Waar de avondklok in 2022 dertien uur voor de start van de derde vrije training inging, is dat dit jaar veertien uur. In 2024 is het de bedoeling dat dit naar vijftien uur gaat. Dit om het drukke werkleven van de teamleden enigszins te ontlasten. Daarnaast verleent men minder uitzonderingen. De uitzonderingen op vrijdag blijven hetzelfde. Een team mag nog steeds twee keer per jaar de avondklok overschrijden. Wel zijn er veel minder uitzonderingen omtrent het doorwerken aan de bolides op de dagen ervoor. Waar er in 2022 acht uitzonderingen mogelijk waren op woensdag, zijn dat er vier in 2023. In 2024 zijn dit nog maar twee uitzonderingen. Op donderdag gaat dat aantal van zes naar drie in 2023 en naar twee uitzonderingen in 2024.

Meer duidelijkheid rondom gridstraffen en andere penalty's Tijdens de Grand Prix van Italië (2022) ontstond er veel onduidelijkheid over de definitieve startopstelling. Dit vloeide voort uit het feit dat een groot aantal coureurs gridstraffen ontving wegens het wijzigen van motor- en versnellingsbakcomponenten. Mede door deze gebeurtenis herziet de Formule 1-organisatie de wijze waarop straffen uit worden gedeeld en geïmplementeerd. Vanaf 2023 geldt dat er niet meer dan vijf plaatsen gridstraf worden opgelegd voor het vervangen van componenten aan de versnellingsbak. Bij het vervangen van meerdere onderdelen geldt de maximale gridstraf voor één onderdeel, in tegenstelling tot een optelsom van straffen voor elk onderdeel. Aanpassing startopstelling F1 na gridstraffen Daarnaast krijgt een coureur die vijftien of minder plaatsen gridstraf ontvangt een tijdelijke startpositie aangewezen. Deze is gelijk aan zijn kwalificatieresultaat, plús de gridstraf. Indien het zo is dat twee of meer coureurs op dezelfde startplaats komen te staan wordt de volgorde bepaald aan de hand van kwalificatietijden. In dit geval behoudt de coureur met de langzaamste tijd zijn tijdelijke positie en schuiven de piloten met snellere tijden door naar voren. Vervolgens krijgen de coureurs zonder gridstraffen de vrijgekomen startplaatsen aangewezen. Dit gebeurt op basis van hun kwalificatieresultaat. Als dit is gebeurd, verschuift een coureur met een gridstraf op naar een eventuele onbezette startpositie. Als een coureur meer dan vijftien plaatsen gridstraf heeft, dan dient hij achter elke andere geklasseerde coureur te starten. Als dit voor meerdere coureurs geldt, houdt men het resultaat van de kwalificatie aan om de volgorde te bepalen. Voor coureurs die geen tijd hebben geklokt tijdens de kwalificatie, maar van de stewards wél toestemming krijgen om te starten, is van toepassing dat zij een startplaats toegewezen krijgen achter alle geklasseerde coureurs. In dit geval wordt de volgorde bepaald door het resultaat uit de derde vrije training. Indien het een Sprint raceweekend betreft, houdt men de uitslag van de eerste vrije training als leidraad aan.

Viaplay
x
2026 Red Bull deelt heuglijk nieuws over gloednieuwe windtunnel