Vanaf het Formule 1-seizoen 2019 veranderen de regels rondom het minimumgewicht van de coureurs. Volgend seizoen moet een coureur een totaalgewicht van tachtig kilo bijdragen aan het gecombineerde gewicht van auto en coureur. Weegt een coureur minder dan tachtig kilo, dan moet zijn gewicht worden aangevuld met ballast onder de stoel. Grotere coureurs waren voorheen altijd in het nadeel, maar dat zal vanaf volgend seizoen dus niet meer zo zijn. De afgelopen jaren werd alleen naar het totaalgewicht van de auto gekeken. Dit betekende dat teams met lichte coureurs konden spelen met het ballastgewicht en deze zo optimaal mogelijk konden plaatsen in de auto. Esteban Ocon is erg blij met de regelwijziging, want met zijn 1.86 meter is hij de langste van het huidige deelnemersveld van de Formule 1 en dus ook een van de zwaarste. De Force India-coureur geeft in een interview met Dieter Rencken aan dat hij blij is: "Het nieuwe minimumgewicht is goed nieuws voor de zwaardere rijders."
De Fransman geeft aan dat hij ondanks zijn lengte momenteel niet de zwaarste coureur van het deelnemersveld is: "Ik heb daar nog wat marge op, dus het is goed om in 2019 meer massa op te kunnen bouwen." Zijn lengte zorgde in de carrière van Ocon nogal eens voor problemen: "Ik ben in verhouding tot mijn lengte altijd aan de lichte kant geweest, maar vroeger was mijn lengte wel een probleem in de Formule Renault en de GP2. Ook het testen in de simulator bij Mercedes was lastig. Het was niet heel comfortabel en ik had amper ruimte. Ik heb gewoon hele lange benen, wat altijd het grootste probleem is geweest ."
Meest gelezen