Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuwe Formule 3-bolide gepresenteerd: mini-F2, of grote GP3?

De Formule 3 zoals deze bekend is, bestaat in 2019 niet meer. Liberty Media wil het pad naar de Formule 1 duidelijker maken en heeft de GP3 Series zodoende kopje onder laten gaan. Vanaf volgend jaar is de serie direct onder de Formule 2, die uitkomt in het voorprogramma van de F1, Formule 3 genaamd. Op donderdagavond werd de nieuwe Formule 3-wagen gepresenteerd.

Op donderdagochtend (lokale tijd) komt er pardoes een oplaadwagen de paddock van het Yas Marina Circuit binnen gereden. Daarop staat een bolide, gehuld in doeken. Het is voor de aanwezige media direct duidelijk wat er gaande is: de nieuwe Formule 3-bolide zal later op de dag aan het publiek worden getoond, en aangezien het in de middaguren wat drukker is dan in de ochtend is het slimmer om de auto voortijdig op plaats bestemming neer te zetten.

Als een viertal hoge piefen, waaronder Liberty's commerciële baas Sean Bratches en Formule 2-voorman Bruno Michel, de doeken van de wagen halen komt er een mini-Formule 2-bolide tevoorschijn. Of is het een uit de kluiten gewassen GP3-bolide? Racingnews365 kijkt samen met GP3-coureur Richard Verschoor toe hoe de presentatie plaatsvindt. De 17-jarige Nederlander, die komend weekend zijn vierde weekend in de klasse die zal worden opgeheven afwerkt, is positief. "Hij ziet er heel gaaf uit! Maar, het zal waarschijnlijk alleen het bodywork zijn dat anders is", analyseert Verschoor. De Formule 3-wagen ziet er even gehaaid uit als de Formule 2-bolide die afgelopen seizoen haar entree deed, maar de motorische prestaties zullen gelijk zijn aan die van de GP3-wagen. "Er komt een halo op en het stuurwiel is iets anders, maar voor de rest is er veel hetzelfde", schijnt de 17-jarige Utrechter zijn licht over de juist gepresenteerde bolide. "Ik weet niet hoe het met de downforce zit, maar dat horen we snel genoeg." Of Verschoor er volgend jaar zelf in mag rijden, is momenteel nog een vraagstuk. Als het aan de tiener ligt gaat dat zeker gebeuren, dat moet dan in dienst van MP Motorsport zijn. Voor de Nederlandse equipe van teambaas Sander Dorsman werkt Verschoor het tweede gedeelte van dit seizoen af. De GP3-samenwerking verloopt meer dan behoorlijk: Verschoor haalde twee maanden geleden op het circuit van Sotsji zijn eerste podiumplaats in de serie binnen. "Geld", antwoordt Verschoor op de vraag wat hij nodig heeft om in 2019 zijn kunsten te kunnen vertonen in de nieuwe Formule 3-klasse, waarin een aantal grote namen uit de juniorseries te zien zullen zijn. Onder meer het gerenommeerde ART Grand Prix prijkt op de deelnemerslijst, Prema Racing zet drie wagens in en zowel Sauber als Mercedes heeft een heus juniorteam. "Financieel is het lastig, het wordt heel duur. Ik ben er nog lang niet, maar zal niet opgeven!" De nieuwe Formule 3-wagen beschikt over een atmosferische V6-motor, met een inhoud van 3,4 liter. Het blok produceert zo'n 380 paardenkrachten en kan op topsnelheid de 300 kilometer per uur aantikken.

Deelnemerslijst Formule 3-seizoen 2019 ART Grand Prix Campos Racing Carlin Hitech GP HWA Racelab Jenzer Motorsport MP Motorsport Prema Racing Sauber Junior Team Trident

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"